Hopp til innhold

NRK P3 størst blant unge

2014 ble et sterkt år for NRK P3. Ungdomskanalen økte både dekningen og markedsandelen i målgruppen 18-29 år.

Ronny Brede Aase

Ronny Brede Aase en av programlederne i P3morgen som er en av de største dragerne på NRK P3 for tiden.

Foto: Kim Erlandsen / NRK/Kim Erlandsen

Det var knyttet stor spenning til hvordan ungdomskanalen skulle klare seg uten signaturprogrammet Radioresepsjonen på lufta. Når lytterne er talt opp etter 2014, viser det seg at fornyelse har gjort kanalen godt.

-Hemmeligheten bak enhver suksess er både enkel og kompleks, men dette skyldes kanskje først og fremst hard jobbing over lang tid og en robust strategi som vi har stått ved, sier redaktør i NRK P3 Tone Donald.

I målgruppen 18-29 hadde P3 en daglig dekning på 21,9 prosent og en markedsandel på 21,4 prosent. Begge deler er en økning fra jubileumsåret 2013, der kanalen hadde en dekning på 20,8 prosent og markedsandelen var 20,2 prosent. I rene tall betyr det en økning på 154 000 til 168 000 lyttere i målgruppen.

-Vi har et relativt nytt sendeskjema, men likevel så klarte vi oss bedre i 2014 enn året før. Den innsatsen som våre folk har lagt ned her imponerer meg, sier radiosjef i NRK P3 og NRK mP3 Bjørn Tore Grøtte.

- Vi ser at vi har flere program enn tidligere som trekker mange lyttere, blant annet Verdens Rikeste Land på ettermiddagen. Sammen med P3 morgen og musikkprogram som P3 Fredag, er det de største dragerne nå. I tillegg til at de nye titlene våre har satt seg relativt raskt. Dette er et kollektivt løft, sier Grøtte.

Også NRK P3s lillesøster, NRK mP3, hadde et godt år i 2014. Kanalen trakk 170 000 daglige lyttere, og er med det den største kanalen i "NRK andre"-porteføljen.

Samlet sett så øker radiolyttingen i Norge på grunn av de digitale kanalene. NRK er størst i alle aldersgrupper.