NRK med nytt aktualitetsprogram på P2 og NRK1

– «Helgemorgen» skal gi lytterne engasjerende journalistikk med et mangfold av stemmer og perspektiver fra hele landet, sier redaktør Tone Lein.

Helgemorgen

Sigrid Agnethe Hansen og Arne Egil Tønset leder NRKs nye aktualitetsprogram fra Tromsø.

Foto: Marius Fiskum / NRK

Programmet sendes direkte fra Tromsø og har premiere lørdag 5. september.

De to erfarne journalistene i programlederstolene, Sigrid Agnethe Hansen og Arne Egil Tønset, har begge mange års fartstid som nyhetsformidlere.

– Jeg håper at «Helgemorgen» blir en meningsfylt og interessant del av lytternes og seernes helgevaner. Jeg gleder meg til å ha to timers boltreplass der både aktuelle saker og ting du ikke visste om skal få spillerom, og der vi har tid til å gå i både dybden og bredden på nyhetsbildet, forteller Hansen.

Sigrid Agnethe Hansen

Sigrid Agnethe Hansen har jobbet i NRK som programleder og produsent siden 2014.

Foto: Bernt Olsen / NRK

Fra Tromsø til hele landet

Redaktør Tone Lein har vært en av pådriverne for å bruke Tromsø som sendebase.

– Vi tror at journalistikken styrkes ved å bruke forskjellige geografiske ståsteder, sier hun.

Redaktøren ønsker at vi skal ta oss tid til å reflektere over nyhetsbildet i uka som har vært og uka som kommer.

Redaktør Tone Lein

Redaktør Tone Lein håper P2-lytterne er i modus for fordypning på lørdager og søndager mellom kl. 09.00 og 11.00.

– «Helgemorgen» skal sette både det nasjonale og internasjonale nyhetsbildet i perspektiv, i en tid på døgnet der vi tror publikum er mottakelig for aktualitet og fordypning, sier Lein.

Visuell radio i samsending med NRK1

Startskuddet for første sending går førstkommende lørdag klokken 09.00.

Det vil også være mulig å følge det nye radioprogrammet på TV ettersom sendingen går samtidig på NRK1.

Også programleder Arne Egil Tønset håper at P2-lytterne er i modus for å gå mer i dybden på en rekke ulike temaer på formiddagene lørdager og søndager i tiden fremover.

– Jeg vil gjerne at folk skal føle at de har blitt litt klokere når de har hørt på «Helgemorgen». Dette programmet gir oss muligheten til å komme tett på mennesker med stor fagkunnskap på dagsaktuelle temaer – i et format som gir ro i samtalen, sier han.

Programleder Arne Egil Tønset

Arne Egil Tønset vil gjøre folk litt klokere som programleder for «Helgemorgen».

Foto: Bernt Olsen / NRK

Om programlederne

Sigrid Agnethe Hansen (31) fra Harstad er journalist og forfatter. Hun har jobbet i NRK siden 2014, og har vært programleder og produsent for distriktssendingene på radio. I 2020 ga hun ut sin debutroman «Ser du dette?» på Samlaget. Boka er solgt til Danmark og Sør-Korea.

Arne Egil Tønset (61) fra Røros er journalist og forfatter. Han har bakgrunn fra en rekke distrikts- og nyhetsredaksjoner i NRK. Han har jobbet mye med norsk-russiske forhold og var også NRKs Russland-korrespondent med base i Moskva mellom 2003 og 2007.