NRK Meny
Normal

Nominasjonene til Gullsnutten er i gang

For fjerde år på rad skal årets beste internettpersonligheter kåres i Gullsnutten. Nå er nominasjonsprosessen i gang.

Martin Holmen

mP3-programleder Martin Holmen skal lede Gullsnutten fra Store studio på NRK Marienlyst.

Foto: Jakob Grønhaug / NRK

Gullsnutten hyller årets beste internettpersonligheter og det de har fått til med sitt eget talent, sitt eget videokamera og sin egen YouTube-, Instagram- eller Facebook-konto. Prisutdelingen sendes live på NRK TV og NRK3 fra Store Studio på Marienlyst lørdag 14. april kl. 20.55.

Lover rød løper og konfetti

I år er det mP3-programleder Martin Holmen (25) som skal lede prisutdelingen. Han lover å gjøre ekstra stas på de nominerte.

– I år skal stjernene bli en større del av prisutdelingen. De skal få rød løper, og det blir nok litt konfetti også. Vi skal løfte utdelingen enda et hakk. Vi vil at de nominerte skal føle seg sånn som musikk- og filmstjerner gjør når de er på sine prisutdelinger, altså at dette skal være en skikkelig fest for dem, sier Holmen.

Ni kategorier – ni priser

Sammen med Gullsnutten-juryen skal Holmen dele ut ni priser: ”Årets video”, ”Årets serie”, ”Årets meningsbærer”, ”Årets stjerneskudd”, ”Årets gamer”, ”Årets beauty”, ”Årets morsomste”, ”Årets videoblogger” og ”Årets YouTuber”.

Kategorien ”Årets YouTuber” kan kvalifiseres som en hederspris, og er den eneste prisen som ikke er åpen for nominasjoner. Her er alle norske youtubere automatisk nominert, og det er Gullsnutten-juryen som kårer vinneren. I fjor var det Herman Dahl som stakk av med tittelen. Tidligere har prisen gått til Prebz og Dennis (2015) og Baibai og Huginn (2016).

Nytt av året er at det også vil bli delt ut priser i forkant av sendingen.

Stem med hjertet

Nominasjonsprosessen er åpen for alle på www.gullsnutten.no. Her kan man stemme på sine favoritter ved å legge igjen en nominasjon innen 12. februar kl. 09.00. Publikum kan kun nominere én gang i hver kategori, og programleder Martin Holmen har et godt råd:
– Follow your heart.