Minibarna med milliontall og ny sesong

Nå har den prisvinnende serien satt seerrekord, og ny sesong er på trappene i NRK TV.

Minibarna sesong 2

En ny gjeng ettåringer er klare med flere krumspring når «Minibarna» kommer tilbake med ny sesong 21. desember.

For akkurat et år siden gjorde «Minibarna» sitt inntog på norske TV-skjermer. Nå er de sjarmerende ettåringene for en suksess å regne, for seertallene har for lengst passert millionen.

Historisk rekord

Ifølge Henrik Skatvedt i NRKs analyseavdeling har «Minibarna» nå skrevet historie.

– Det er helt fantastiske tall. Den mest sette episoden nærmer seg 1,5 millioner seere og snittet per episode er på 1 226 000 seere. Det er de høyeste strømmetallene vi har sett på ett år til nå i NRK Supers historie, sier han og utdyper:

– Tallene stiger fortsatt til tross for at «Minibarna» har vært tilgjengelig i et drøyt år. Seerne får tydeligvis ikke nok av programmet, forklarer Skatvedt.

Treffer bredere enn antatt

Prosjektleder i NRK Super, Maria Grande, gleder seg over de gode tallene:

– Det er grunn til å tro at sesong 2 er etterlengtet også for småbarnsforeldrene. Med så høye seertall er det nok noen foreldre som har sett episodene fra sesong 1 vel mange ganger og gleder seg til ferskt materiale.

Prosjektlederen er fornøyd med at programserien blir så godt mottatt av NRKs yngste publikum.

– Med Minibarna ønsker NRK Super å gi de ettåringene som ser på skjerm et kvalitetssikret og norskspråklig alternativ. Det er veldig hyggelig at vi treffer så godt den første gangen vi lager spesialtilpasset innhold for denne målgruppen. De høye tallene tyder også på at serien treffer bredere enn antatt, og at også litt større barn har glede av den, sier Grande.

Minibarna sesong 2 - dumpe

Alle barn liker å dumpe!

Smårollinger og andunger

Serien viser situasjoner, miljø, landskap og dyr som barn i Norge kan kjenne seg igjen i. De fleste norske barn har det til felles at de skal starte i barnehage. Derfor er barnehagen rammen for aktivitetene også i den nye sesongen av «Minibarna». Når sesong 2 har premiere kan de minste seerne glede seg til å se både aktive ettåringer og søte dyr som katter, hunder og andunger.

Et trygt tilbud for de små

Da NRK på tampen av fjoråret lanserte et spesialtilpasset tilbud for ettåringer, var det ganske åpent hvilken mottakelse programmet ville få.

– Små barns skjermbruk bør være begrenset, men det er en realitet at mange norske ettåringer ser på TV. Derfor mener vi at det er vårt ansvar som allmennkringkaster å tilby et kvalitetssikret innhold av høy kvalitet som er spesialtilpasset disse barna. «Minibarna» er en serie småbarnsforeldre kan føle det er trygt å se sammen med barna sine, sier redaksjonssjef i NRK Super, Cathrine Irgens Nilsen.