MGP-tolkene tilbake i år igjen

NRKs tegnspråktolker er klare til å formidle musikkglede under årets Melodi Grand Prix. Sendingen gjøres tilgjengelig på flere måter.

Tolk og Hank von Hell

Tolk Ragna Huse møtte Hank von Hell.

Melodi Grand Prix går av stabelen lørdag 2. mars i Oslo Spektrum. Sendingen starter kl. 20.55 og blir tegnspråktolket på kanalen NRK Tegnspråk. Sendingen vil dessuten bli direktetekstet på NRK1.

Tolkningene av MGP- og Eurovision-bidrag har vakt interesse og glede tidligere.

Hvordan tolke Hank von Hell?

NRK Nyheter var med da tolk Ragna Huse møtte Hank von Hell for å forberede seg på å tolke hans MGP-låt.

Vi ble med da Hank von Hell og tolker Ragna Huse møttes for første gang.

– Melodi Grand Prix er jo et program som samler hele Norge. Og det er veldig viktig for oss at dette er noe som alle døve også får tilgang til. Når vi tolker låtene på kunstnerisk vis får de døve kjenne på den samme MGP-stemningen som de hørende får, sier leder for NRK Tegnspråk, Paal Richard Peterson til NRK Nyheter.

Les hele saken her.

Også på radio

For dem som vil ha god MGP-stemning over radio, sender NRK P1 en «MGP Helaften» fra kl. 18 2. mars. Radiosendingen vil inneholde oppvarming, selve showet og «nachspielsending». Programleder er Ole Christian Øen.

Han forteller at det blir konkurranse og gjester, tips til hvordan lytterne selv kan vinne MGP, anekdoter og historier fra tidligere finaler – og ikke minst mange MGP-sanger.

Gjensyn fra 2016

Slik så det ut da «Feel Da Rush» med Freddy Kalas i ble tegnspråktolket under MGP 2016: