Juntafil er tilbake!

Uke 9 NRK Radio, tirsdag 26. februar

Uansett hvor uvanlig eller vanlig sexlivet ditt er, blir du tatt på alvor hos Junatfil. – Folk trenger et sted der de kan stille spørsmål om sex og få svar uten å dømmes, sier programleder og sexolog Tuva Fellman.

Smilende kvinne i grønn jakke

PROGRAMLEDER FOR JUNTAFIL: Tuva Fellman mener sex er underkommunisert.

Foto: Kim Erlandsen / NRK

Juntafil er et av de lengstlevende programmene på P3. Nå er det tilbake som podkast for å gi sitt publikum mer pinlig ærlighet rundt sex, kropp og følelser.

– Sex er underkommunisert. Det er så mye vi ikke tør å snakke om. At «homo» fortsatt er et skjellsord, og «fitte» noe av det styggeste du kan si – selv om det er navnet på det kvinnelige kjønnsorgan – er gode eksempler, sier programleder og sexolog, Tuva Fellman.

Humor og nysgjerrighet

To ganger i uka skal Juntafil gi publikum seksualopplysning med preg av humor og nysgjerrighet, og Fellman er klar for å hjelpe unge folk med absolutt alt de lurer på.

– Jeg synes det er ekstremt gøy å snakke om sex, kropp og følelser. Kanskje mest fordi jeg blir så nysgjerrig på hva folk bryr seg om, sier hun.

Mange sender inn spørsmål

Selv om Juntafil har vært ute av produksjon i over ett år, så kommer det fortsatt inn spørsmål som dette til redaksjonen:

«Hei, kjæresten min gjorde meg forvirret, og jeg vet ikke hvor sur jeg skal bli! Jeg ga ham en «blowjob» og han kom i munnen min uten å si ifra. Han vet at jeg hater smaken og har aldri gjort det før. Han var ordentlig lei seg, men sier at det var så godt at han ikke kunne la være. Jeg føler fremdeles at det ikke er helt greit. Hva skal jeg gjøre?».

– Juntafil skal vise ytterpunktene og vi skal snakke om det hverdagslige, Vi dømmer ikke, vi opplyser. Ingenting er teit eller rart, sier Fellman.

– Klamydia tar ikke langhelg

Hun sier at ingen ting er for stort eller smått for Juntafil når det kommer til sex, kropp og følelser.

– Det er alltid noen som har sex for første gang, får klamydia for første gang, eller skal kline for første gang. Og de trenger noen å snakke med det om. Juntafil er et viktig program, klamydia tar ikke langhelg, sier Tuva Fellman.