Info fra NRK

FleRe-stipendiater i NRK 2021

NRK utvider og tar i år imot syv journaliststipendiater med flerkulturell kompetanse. Her er de syv som har fått plass i 2021.

FleRe-stipendiatene i undervisning med Peter Sommer.

Årets FleRe-stipendiater i undervisning med fungerende podkastsjef Peter Sommer tidligere i år. Nå foregår undervisningen digitalt.

– Det har vært et veldig høyt nivå blant søkerne i år, og jeg er veldig fornøyd med årets kull. Stipendiatene har solid kompetanse som jeg håper NRK kan dra god nytte av.

Hun forteller at FleRe-programmet anses som ett av de mest vellykede mangfoldsinitiativene i NRK.

Iram Ansari

Iram Ansari er leder for Flere-programmet i NRK.

– Vi gjør dette fordi flerkulturell kompetanse er noe vi trenger i NRK for å kunne oppfylle samfunnsoppdraget vårt og lage det beste tilbudet til publikum, enten det gjelder journalistikk, programmer på TV og radio eller innhold i andre flater, sier Ansari.

Årets stipendiater startet sin periode i NRK i januar og etter tre måneder med undervisning skal de etter påske i utplassering i ulike redaksjoner i NRK. FleRe-perioden varer til desember.

Mange har vært innom FleRe

NRK har hatt 77 stipendiater siden FleRe-programmet startet opp i 2008. I år økes antallet som tas opp fra 6 til 7, og dermed vil antallet være oppe i totalt 84 stipendiater når årets kandidater har fullført.

Over halvparten av de tidligere stipendiatene har eller har hatt fast jobb i NRK. Ansari understeker likevel at selv om ikke alle blir i NRK, er treningen av journalister med flerkulturell kompetanse viktig for en samlet mediebransje.

– Selv om det er hyggelig når tidligere stipendiater blir i NRK, ser vi det også som en seier for programmet når de får spennende muligheter andre steder utenfor NRK, sier hun.

Dette er 2021-stipendiatene

Halkawt Sharif (29)

Sharif har en bachelor i filmproduksjon fra Universitet i South Wales. Han har mange års erfaring innen filmproduksjon som produsent, klipper og produksjonsassistent og har blant annet jobbet i produksjonsselskapet Monster, primært med dokumentarserien «Gåten Orderud». Han har også vært reporter og produsent for NRK Super. Sharif kan kurdisk, noe arabisk og persisk.

Etter opplæringsperioden skal han være i praksis på NRK Tyholt i Trondheim.

Rania Iraki (28)

Iraki har en bachelor i film og TV fra University of Westminster, London. Hun har regissert flere kortfilmer og teaterstykker, blant annet med barn og ungdom. Hun har også ledererfaring fra kinoen Everyman Cinema i London. Iraki kan arabisk.

Etter opplæringsperioden skal hun være i praksis hos NRK Drama.

Mirela Pereira Valenzuela (26)

Valenzuela har en bachelor i journalistikk fra Høgskulen i Volda. Hun har jobbet som researcher i NRK P3 for programmer som "Mensen” og har tidligere også vært en del av "Chattes"-redaksjonen. Hun har nylig vært engasjert for å jobbe med prosjektet "Martha blir rik" for P3. Valenzuela kan portugisisk.

Etter opplæringsperioden skal hun i praksis i Dokumentar og samfunn.

Hani Hassan Hussein (26)

Hussein har en bachelor i Afrika-studier fra NTNU. Hun har jobbet som standupkomiker og vært mye på scenen de siste tre årene. Hun har opptrådt på Latter og deltatt på StorySlam, og har dessuten vært med på diverse sketsjer i “Martin og Mikkelsen”-serien. Hussein kan snakke somali.

Etter opplæringsperioden skal hun være i praksis i Underholdningsavdelingen.

Xin Li (26)

Li har en mastergrad i medievitenskap og en bachelor i film og TV-produksjon fra Universitetet i Bergen. Hun har bodd i Hong Kong de siste to årene og jobbet som innholdsprodusent og fotograf. Hun har blant annet vært med på å skape innhold for hotellkonseptet Eaton Workshop og vært PR-ansvarlig i event-kollektivet Club Kowloon. Hun kan snakke kantonesisk.

Etter opplæringsperioden skal hun være i praksis i NRK Kultur.

Aida Khorami (26)

Khorami har bachelor og master i statsvitenskap og har studert journalistikk ved OsloMet. Hun har vært tilkallingsvikar i NRK Nyhetsdivisjonen og jobbet primært med kulturnyheter på radio og nett. Khorami har også erfaring fra studentavisen Universitas, og hun har jobbet md PR og kommunikasjon i logistikkselskapet Kinver. Khorami kan persisk.

Etter opplæringsperioden skal hun være i praksis i Nyhetsdivisjonen.

Bibi Fatima Musavi (22)

Musavi har en bachelor i journalistikk fra OsloMet. Hun har jobbet som journalist for studentavisen Universitas og var praktikant i NRK Nyhetsdivisjonen da hun studerte. Den siste tiden har hun jobbet som debattjournalist for VG med prosjektet «25 under 25». Satsingen er en debattside for unge voksne under 25 år hvor målet er å bidra til mer mangfold i meningsjournalistikken. Musavi kan persisk, dari og noe arabisk.

Etter opplæringsperioden skal hun være i praksis i NRK Oslo og Viken (tidl. Østlandssendingen)