Info fra NRK

Følg EM i ni forskjellige idretter på NRK

Flere av Norges største idrettsprofiler skal i aksjon under EM-uka i München i midten av august. NRK inviterer til sportsfest når blant annet friidrett, sandvolleyball, roing og sykling står på menyen.

Ida Nysæter Rasch leder EM-sendingene fra Olympiastadion i München.

Foto: Ole Kaland / NRK

Europamesterskapet for flere av sommeridrettene skal avholdes i München i Tyskland fra 11. til 21. august. NRK sender direkte fra de aller fleste arenaer og vil selvfølgelig være tett på de norske utøverne.

Det blir kamp om medaljer hver eneste dag i løpet av mesterskapet, fordelt på ni forskjellige idretter. Disse er turn, bordtennis, sandvolleyball, sykling, friidrett, klatring, triatlon, roing og padling.

Les også: Får juling i ny sesong av Kjendis-VM

Kommenterer nytt mesterskap

NRK sender et knallsterkt lag ned til den tyske storbyen. Som vanlig skal Jann Post, Vebjørn Rodal og Christina Vukicevic Demidov være kommentatorer når friidretten inntar Olympiastadion i München. Ida Nysæter Rasch blir programleder på samme arena.

– Vi kommer til å ha en stor tropp med alt fra sultne unge talenter til verdensstjerner som Karsten Warholm og Jakob Ingebrigtsen. Det kan bli det mest underholdende EM for norske seere noensinne, sier Jann Post.

Andre som skal kommentere i EM er Susann Michaelsen (sandvolleyball), Ole Kristian Stoltenberg (sykling), Pål Thomassen (roing og padling), Patrick Rowlands (bordtennis, klatring og BMX) og Hans Solbakken (turn).

Jakob Ingebrigtsen er en av de norske medaljehåpene i sommerens EM.

Foto: DYLAN MARTINEZ / Reuters / NTB

Friidretten starter 15. august

Olympiastadion vil være hovedbasen for mesterskapet. Denne arenaen var også i sentrum av begivenhetene under sommer-OL i samme by i 1972.

I EM skal både etablerte stjerner og fremadstormende utøvere kjempe for de norske fargene.

– Jeg gleder meg veldig til å se flere spennende norske talenter få internasjonal konkurranse. Som TV-seer er det helt optimalt. Jeg synes det blir ekstra moro å følge Line Kloster, i den superformen hun er i, som velger å droppe VM for å satse mot EM, sier Ida Nysæter Rasch.

Årets mesterskap starter med åpningsseremoni torsdag 11. august. Den første helgen står blant annet sykling, roing og triatlon på programmet. Sandvolleyball og friidrett starter mandag 15. august og pågår helt til mesterskapets avslutningsdag søndag 21. august.

Mange nordmenn i aksjon

Det er fortsatt litt for tidlig å si noe om hvem som vil representere de norske fargene i EM, men det kommer uansett til å bli en stor gjeng. Blant aktuelle navn finner vi Karsten Warholm, Jakob Ingebrigtsen, Karoline Bjerkeli Grøvdal, Line Kloster, Amalie Iuel, Pål Haugen Lillefosse og Sondre Guttormsen.

Andre store navn vi kommer til å følge tett er Birgit Skarstein og de regjerende mesterne i sandvolleyball, Anders Mol og Christian Sørum.