Finn ut hva som «burde vært pensum»

I den nye podkasten «Burde vært pensum» deler smarte folk kunnskap de allerede har, og som du gjerne skulle hatt, men aldri får tid til å lese deg opp på.

Burde vært pensum

Cecilie Langum Becker (øverst til venstre), Andreas Wahl, Erling Kagge, Nima Shahinian, Sofie Høgestøl og Selda Ekiz er noen av kunnskapsformidlerne i den nye podkasten «Burde vært pensum».

Foto: Ole Kaland / NRK

Mandag 25. oktober er det premiere på den helt nye podkasten Burde vært pensum i appen NRK Radio. Dette er en underholdende kunnskapspodkast med et knippe av Norges aller beste kunnskapsformidlere. I hver episode blir du tatt med på et dypdykk inn i temaer de selv mener at «burde vært pensum».

Hør de første episodene her.

I denne podkastserien vil du høre på fysiker og programleder Selda Ekiz, økonomikommentator i NRK, Cecilie Langum Becker, astrofysiker Maria Hammerstrøm, forelegger og eventyrer Erling Kagge, industridesigner Nima Shahinian, jurist Sofie Høgestøl og fysiker og programleder Andreas Wahl.

− Dette er en av storsatsningene vi har i NRK Radio denne høsten. I Burde vært pensum vil du bli underholdt av skarpe hoder med glimt i øyet. Programlederne presenterer store temaer de selv har som lidenskap, og målet er at du skal få en «eureka»-følelse når du hører på. Vi har stor tro på at du vil kose deg med dette på øret, sier Jan Egil Ådland, prosjektredaktør i NRKs eksternredaksjon.

En underholdende opplevelse

Programlederne byr på store, fascinerende og tankevekkende temaer innen både medisin, astronomi, økonomi og filosofi. Du får blant annet en innføring i boligmarkedet for nybegynnere, vite hvordan vi kan redde menneskeheten når jorda går under, og hva som egentlig er meningen med livet.

− Denne podkasten treffer midt i det jeg brenner aller mest for, nemlig å gjøre økonomi enkelt for folk. I Burde vært pensum skal vi snakke om temaer på en spennende og forhåpentligvis morsom måte. Og kanskje når jeg målet mitt, nemlig at mange skal synes at det er gøy med økonomi, sier Cecilie Langum Becker.

Fant ny kunnskap på tivoli

Enkelte av programlederne går litt lenger enn vanlig for å illustrere tematikken i podkasten.

− Tidligere i høst satt jeg nederst i attraksjonen SpaceShot på Tusenfryd. Jeg hadde med en full iskaffe i hånda, med krem og det hele, og ventet på utskytning. Da begynte jeg å lure på om jeg har en grense for hva jeg er villig til å gjøre for å lage god podkast. Jeg fikk svaret halvannet sekund senere. Grensen min går på 65 meters høyde, med kaffe på vei ut av koppen, for å forklare vektløshet og gravitasjon. Jeg elsker å oppdage ny og rar kunnskap på felt jeg ikke visste at jeg brydde meg om. Ønsket mitt er at Burde vært pensum kan gi den typen opplevelser, forteller Andreas Wahl.

Du kan høre de to første episodene av podkastserien Burde vært pensum i appen NRK Radio mandag 25. oktober. Ny episode hver mandag frem til og med 6. desember. Serien fortsetter senere i vinter med åtte nye episoder.

Dette er kunnskapsformidlerne du vil høre i podkasten:

Andreas Wahl

Andreas Wahl drar på tivoli for å finne ut mer om naturens lover.

Foto: Ole Kaland / NRK

Andreas Wahl er utdannet sivilingeniør og mest kjent for sin fascinasjon for naturvitenskapen. Han har en master i realfagsdidaktikk. Andreas er programleder for Folkeopplysningen på NRK, og vant Skal vi danse på TV 2 i 2020. I tillegg er han Norgesmester i morellspytting (!).

Andreas vil fortelle deg hva mørket egentlig er og hvorfor livet på jorda er avhengig av det. Senere i sesongen vil han forklare hvilke fantastiske naturlover og regler som finnes rundt deg hele tiden. Dette får han frem ved å reise til et sted hvor lovene kjennes ekstra på kroppen, nemlig på tivoli.

Cecilie Langum Becker

Cecilie Langum Becker skal forklare hva Oljefondet egentlig er og gjør.

Foto: Ole Kaland / NRK

Cecilie Langum Becker er en kjent økonomikommentator i NRK. Hun er utdannet siviløkonom fra Norges Handelshøyskole og renteanalytiker fra Norske Finansanalytikeres Forening (NFF). Cecilie har tidligere jobbet i Dagens Næringsliv.

Som økonomieksperten i feltet vil Cecilie blant annet gi deg en fascinerende guide til Norges enorme pengebinge; nemlig Oljefondet. Hun vil også gi deg grunnleggende kunnskap om boligmarkedet, og fortelle hvorfor det er lurt å bli passe rik.

Sofie Høgestøl

Sofie Høgestøl snakker blant annet om hvorfor IS går fri.

Foto: Ole Kaland / NRK

Sofie Høgestøl er en anerkjent jurist som for alvor ble kjent for publikum som USA-ekspert under presidentvalget i fjor. Hun er førsteamanuensis ved Nordisk institutt for sjørett på Universitetet i Oslo, har doktorgrad fra Norsk senter for menneskerettigheter og var tidligere stipendiat ved samme sted.

Den kjente og dyktige juristen skal ta for seg flere store temaer. Hva skjer egentlig når du bryter norsk lov? Og hva er egentlig terrororganisasjonen IS, og hvorfor klarer aldri verden å straffe dem for de grusomme handlingene de har gjort?

Maria Hammerstrøm

Maria Hammerstrøm skal snakke om sitt favorittfelt, nemlig astronomi.

Foto: Ole Kaland / NRK

Maria Hammerstrøm er astrofysiker, grafisk designer og vitenskapsformidler. Hun har en mastergrad i astrofysikk og er for mange kjent som «AstroMaria». I 2019 ga hun ut boken Den lille boka om universet.

Maria synes vi alle trenger litt mer astronomi i hverdagen, og da er det ikke så rart at hun skal snakke om universet i Burde vært pensum. Maria vil fortelle historien om vårt verdensbilde, og ikke minst gi oss svaret på spørsmålet; hva gjør vi når jorda går under?

Selda Ekiz

Selda Ekiz lurer på hvorfor alle er så opptatt av kjønn.

Foto: Ole Kaland / NRK

Selda Ekiz har en mastergrad i fysikk fra Universitetet i Bergen. Hun har vært programleder for kjente NRK-programmer som Newton, Anno, Klassequizen og Alle mot 1. Hun er også forfatter.

Selda vil bruke podkasten til å snakke om ting hun har tenkt over lenge. Hvorfor er alle så opptatt av kjønn, og hvordan påvirker disse tankene oss? Hun vil også se nærmere på hvordan kvinners medisinske historie har utviklet seg med tiden.

Erling Kagge

Erling Kagge lurer på hva som egentlig er meningen med livet.

Foto: Ole Kaland / NRK

Erling Kagge er en eventyrer, kunstsamler og forfatter. Han var blant annet den første i historien til å nå Nordpolen, Sydpolen og Mount Everest til fots. Erling har skrevet åtte bøker, blant annet Stillhet i støyens tid, som er oversatt til 38 språk.

Han skal bruke sin erfaring og kunnskap til å stille de virkelig store spørsmålene i Burde vært pensum. Blant annet lager han en episode om meningen med livet.

Nima Shahinian

Nima Shahinian skal snakke om design i den nye podkasten.

Foto: Ole Kaland / NRK

Nima Shahinian er utdannet industridesigner. Han har bakgrunn fra Forsvaret, og jobber med design for alt fra biler til personligheter.

Nima tar med seg sin lidenskap for design inn i podkasten. Han vil snakke om hvordan du kan designe ditt eget liv, og hvilke muligheter som ligger i en fremtid med kunstig intelligens.