Disse leder TV-aksjonen på NRK

For første gang er Misgina Ghebremeskel programleder for TV-aksjonen, og med på laget har han Helene Sandvig og Jenny Skavlan. Trespannet er i full gang med å forberede seg til den over seks timer lange direktesendingen søndag 23. oktober på NRK1.

Disse leder årets TV-aksjon

Helene Sandvig, Misgina Ghebremeskel og Jenny Skavlan leder TV-aksjonen 2016.

Foto: Ole Kaland / NRK

Misgina debuterte som programleder i NRKs "Mobilfotografene" i 2015. Om programlederrollen i TV-aksjonen sier han:

- Mest av alt gleder jeg meg til å bidra i årets TV-aksjon! Jeg er samtidig veldig spent og håper jeg kan lede denne direktesendingen på en god måte. Pengene fra årets TV-aksjon skal gå til en god sak som engasjerer mange, målet er at vi skal gi to millioner mennesker livsviktig helsehjelp. Søndag 23. oktober får vi alle en mulighet til å brette opp ermene og bidra til å gjøre en livsviktig innsats for medmenneskene våre. Dette er stort å få være med på.

Helene leder TV-aksjonen for fjerde gang og er stolt over å bli spurt om å lede TV-aksjonen igjen.

- Jeg er stolt over å bli spurt. Elsker dugnadsånden som viser seg ekstra sterk denne søndagen i oktober hvert år. Jeg kjenner jeg blir inspirert av alle de frivillige i Røde Kors, verden over, som strekker ut en hånd til mennesker som er fanget i krig og konflikt. De viser empati og medmenneskelighet. Å hjelpe dem å hjelpe er en sann glede.

Jenny er auksjonarius for tredje år på rad; hun håper årets engasjement når nye høyder:

- Tenk om det var mitt barn er en fersk og vond tanke som slår meg alt for ofte. Bilder av små barn på flukt, vold og krig som rammer de mest sårbare i verden er noe vi forholder oss til hver dag. Og man føler seg rett og slett veldig hjelpeløs av situasjonen i verden i dag. Årets TV-aksjon går til innsatsen Røde Kors gjør for de mest sårbare og utsatte i krig. De er ikke på slagmarken. De er sivile. De er barn, kvinner, uskyldige mennesker som lever i konstant frykt. Og vi har alle en mulighet til å hjelpe. Både TV-aksjonen og Røde Kors har de frivillige og dugnadsånden som ryggrad. Så i år håper jeg engasjementet der ute når nye høyder.

Pengene som samles inn til årets TV-aksjon, går til Røde Kors sitt arbeid i ni land: Syria, Libanon, Sør-Sudan, Afghanistan, Myanmar, Somalia, El Salvador, Guatemala og Honduras. Noe av de innsamlede midlene er øremerket hjelp til flyktninger som har kommet til Norge.

H.K.H Kronprinsesse Mette-Marit og H.M. Dronning Sonja er TV-aksjonens høye beskyttere.