NRK Meny
Normal

Disse kan vinne Gullsnutten

For fjerde år på rad skal årets beste youtubere kåres. Her er de nominerte.

ÅRETS YOUTUBER: I fjor var det Herman Dahl som stakk av med den aller gjeveste prisen.

ÅRETS YOUTUBER: I fjor var det Herman Dahl som stakk av med den gjeveste prisen. I år er han nominert i kategorien «Årets vlogger».

Foto: Thomas Brun

Gullsnutten er en prisutdeling som hyller norske youtubere. I en direktesending fra Store Studio på Marienlyst lørdag 14. april skal 32 nominerte bli til åtte vinnere. Som tidligere år har det blitt avholdt en åpen nominasjonsrunde før juryen har valgt ut de fire nominerte i hver kategori.

– Nok en gang har vi opplevd stort engasjement. Det er ingen tvil om at YouTube-stjerner er viktige for fansen, det ser vi på alle stemmene vi har fått fordelt på de åtte kategoriene, sier Andreas Hatlevik, styreleder i Gullsnutten-stiftelsen.

Hatlevik er innholdsansvarlig i Nordic Screens, som nå arrangerer Gullsnutten for fjerde år på rad. Siden 2016 har Gullsnutten blitt arrangert i samarbeid med NRK.

– Nytt av året er et tett samarbeid med NRK P3, som produserer sammen med oss. Det er en ideell samarbeidspartner for en pris som Gullsnutten, som vi vet veldig mange unge mennesker i Norge er opptatte av, sier Hatlevik.

Og de nominerte er …

De som er nominert til Gullsnutten, er både etablerte stjerner og nye stjerneskudd. Felles for de alle er at de lager og deler videoer på YouTube.

Årets video: «Vold i hjemmet, del 2» av Hanna-Martine, «PASSER IKKE INN» av Malin Nesvoll, «JEG FÅR MEG KJÆRESTE - MovieStarPlanet #1» av Murdrocks og «Mamma Murdrocks - fiksjon» av NRK FlippKlipp. I fjor var det Emma Ellingsen som stakk av med prisen for «Jeg ble født gutt!».

Årets serie: «Forsvinningsfredag» av Sara Høydahl, «MovieStarPlanet» av Murdrocks, «Ville veier» av NRK FlippKlipp og «Under dyna» av Nellie. Kategorien er ny i år.

Årets meningsbærer: Ellen Aabol, Dennis Vareide, Malin Nesvoll og Piateed. I fjor var det Daniel og Simen som stakk av med prisen for denne videoen mot nettmobbing.

Årets stjerneskudd: Sara Høydahl, Agnetesh, Hanna Elisabeth og Markuz Life. I fjor var det Amalie Olsen som stakk av med prisen.

Årets gamer: Rakkerstreker, Randulle, Kattekryp og Addexio. I fjor var det Joachim Haraldsen/Noobwork som stakk av med prisen.

Årets beauty: SandrathBeauty, Celina Karine, Agnes Lovise og Eveline Karlsen. I fjor var det sistnevnte som stakk av med prisen.

Årets morsomste: Murdrocks, Piateed, Stina Talling og Nellie. I fjor var det Markus Sannes/Murdrocks som stakk av med prisen.

Årets vlogger: Herman Dahl, Amalie Olsen, Dennis Vareide og Hanna-Martine. I fjor var det Malin Nesvoll som stakk av med prisen.

Årets youtuber: Denne kategorien kan kvalifiseres som en hederspris og er den eneste prisen som ikke har vært åpen for nominasjoner. Her er alle norske youtubere automatisk nominert, og det er Gullsnutten-juryen som kårer vinneren. I fjor var det Herman Dahl som stakk av med tittelen. Tidligere har prisen gått til Prebz og Dennis (2015) og Baibai og Huginn (2016).

Daniel og Simen vant «Årets meningsbærer» under Gullsnutten 2017.

RØRT: Daniel og Simen vant «Årets meningsbærer» under Gullsnutten 2017. Her sammen med fjorårets programleder Lars Berrum.

Foto: Thomas Brun

Lover rød løper og konfetti

Martin Holmen leder prisutdelingen som sendes direkte på NRK3 lørdag 14. april kl. 20.55.

– I år skal stjernene bli en større del av prisutdelingen. De skal få rød løper, og det blir nok litt konfetti også. Vi skal løfte utdelingen enda et hakk. Vi vil at de nominerte skal føle seg sånn som musikk- og filmstjerner gjør når de er på prisutdelinger, altså at dette skal være en skikkelig fest for dem, sier Holmen som til daglig er programleder i NRK mP3.

Nytt av året er at noen av prisene deles ut i sosiale medier i forkant av prisutdelingen. I tillegg blir det mulig for publikum å følge sendingen direkte på storskjerm utenfor Store Studio på Marienlyst. Her blir det også «meet and greet» med youtuberne før prisutdelingen begynner.

I år som i fjor består Gullsnutten-juryen av studenter ved Film og TV på Westerdals Oslo ACT.

Martin Holmen

KLAR FOR FEST: NRK mP3-programleder Martin Holmen skal lede Gullsnutten 2018.

Foto: Jakob Grønhaug/NRK