Denne trioen skal lede TV-aksjonen

Ingrid Gjessing Linhave, Robert Stoltenberg og Mikkel Niva skal lede TV-aksjonen på NRK 18. oktober. Programlederne håper mange engasjerer seg i det som blir en annerledes innsamling.

Robert Stoltenberg, Ingrid Gjessing Linhave og Mikkel Niva i vannkanten.

Robert Stoltenberg, Ingrid Gjessing Linhave og Mikkel Niva skal lede TV-aksjonen som i år går til bekjempelse av plast i havet.

Foto: Benjamin A. Ward/NRK

Det er tre erfarne programledere som skal lede seerne gjennom innsamlingen i den tradisjonsrike direktesendingen fra Marienlyst. Ingrid Gjessing Linhave, Robert Stoltenberg og Mikkel Niva er kjent gjennom en rekke TV-programmer og ledet også TV-aksjonen i fjor.

Årets mottaker av innsamlingen er WWF Norge og bekjempelsen av plast i havet.

• Les mer om TV-aksjonen og hvordan du kan engasjere deg og gi penger på blimed.no

Robert Stoltenberg minner om at årets innsamlede midler går til å etablere og forbedre eksisterende avfallssystemer for mer enn 900 000 mennesker i Asia hvor det er et stort problem at avfall i elvene ender opp i havene.

Robert Stoltenberg

Robert Stoltenberg er en av tre programledere for TV-aksjonen på NRK.

Foto: Benjamin A. Ward/NRK

– Av alle klodens mirakler, synes jeg havet trumfer det hele. Tenk på alle skapningene det rommer. Fra enorme hvaler til bittesmå plankton. Havet gir oss mat, arbeidsplasser, oksygen og rekreasjon. Bare for å nevne noe. Plastforsøplingen truer havets eksistens. Vi skylder oss selv og kommende generasjoner å gjøre et løft for havet, sier Stoltenberg.

TV-programmet sendes på NRK1 og NRK TV søndag 18. oktober fra kl. 19.45 til kl. 23.00.

Ingrid Gjessing Linhave tror TV-aksjonen i år blir en kveld for ettertanke.

– TV-aksjonen i år vil bli kvelden der du skjønner en gang for alle at vi må gjøre noe. For det vil bli sjokkerende fakta om plasten i havet. Men tradisjonen tro skal vi føle engasjement side om side med underholdning. TV-aksjonen er jo høstens fineste fellesskap, og det er mange som vil være med og skape en hyggelig kveld, sier Ingrid Gjessing Linhave.

– Vår alles kjære Else Kåss Furuseth har sagt ja til å være med, Nina Jensen har glødet av miljøengasjement hele livet og deler av sin kunnskap, vi møter fremragende eksperter fra WWF, vi får TV-aksjonens versjon av Mesternes mester og nydelig musikk av miljøengasjerte Aurora for å nevne noe, sier hun.

Ingrid Gjessing Linhave

Ingrid Gjessing Linhave kaller TV-aksjonen høstens fineste fellesskap.

Foto: Benjamin A. Ward/NRK

Les mer om årets TV-aksjon på www.tv-aksjonen.no

Digital innsamling – slik blir du bøssebærer

På grunn av koronasituasjonen har NRK besluttet at årets TV-aksjon kun skal samle inn penger via digitale løsninger.

Alle får likevel mange muligheter til å bli med på årets aksjon for å bekjempe plast i havet, og du kan allerede nå melde deg som digital bøssebærer på www.blimed.no. Etter å ha registrert deg får du din egen digitale bøsse og kan «banke på dører i ditt nabolag», denne gangen digitalt.

Illustrasjon av plast i havet, fra Phuket i Thailand

Årets mottaker av mottaker av TV-aksjonen er WWF Norge og bekjempelsen av plast i havet.

Foto: Kittisun Kittayacharoenpong / Getty Images

Aksjonsleder Vibecke Østby, forteller at responsen har vært overveldende etter bare noen dager med mulighet til å opprette digital bøsse.

– Mange har allerede meldt seg som digital bøssebærer, og det er rørende å se engasjementet over hele landet. Også flere ordførere oppretter digitale bøsser slik at alle i kommunen skal få mulighet til å gi. Det blir utrolig spennende å følge med på hvor mye vi samler inn til WWFs viktige arbeid mot plast i havet, sier Østby.

Fra 5. oktober åpner de digitale bøssene for innsamling. Da kan bøssebærerne begynne å samle inn penger, enten ved å dele sin bøsse per sms, e-post, eller i sosiale medier.

Mikkel Niva

Mikkel Niva er en av de tre programlederne for TV-aksjonen. Han håper mange registrerer seg som digital bøssebærer.

– Annerledes, men spennende

Det blir altså ingen kontanter som skal telles i år, men programlederne lover spennende opptelling gjennom sendingen.

– Årets tv-aksjon blir noe annerledes kan man jo si, men skal jeg være helt ærlig så synes jeg først og fremst det er spennende. Utfordringen med å ikke ha fysiske bøssebærere for eksempel, den er det mange som tar på strak arm! Vi får heller ikke reist så mye ut av landet i år, men plast i havet trenger du ikke reise lenger enn til nærmeste strand for å se at vi må gjøre noe med, sier Mikkel Niva.

Han har en klar oppfordring til alle rundt om i landet:

– På en måte blir ting enklere for deg der hjemme. Meld deg som digital bøssebærer og spam facebooken fra morgen til kveld, så skal Ingrid, Robert og jeg sørge for å gi årets TV-aksjon den sendinga den fortjener. Sees 18.oktober, avslutter Niva.