Info fra NRK

De skal lede Idrettsgallaen 2022

Lørdag 8. januar er det klart for Idrettsgallaen på NRK. Carina Olset og Yousef Hadaoui leder direktesendingen.

Idrettsgallaen 2022 - programledere med trofeet - Carina Olset og Yousef Hadaoui.

Carina Olset og Yousef Hadaoui leder Idrettsgallaen 8. januar.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

OPPDATERING: Denne saken er endret etter at Idrettsgallaen i Trondheim Spektrum ble avlyst pga koronasituasjonen. I stedet blir det TV-sending fra Oslo Spektrum innenfor gjeldende restriksjoner og anbefalinger. Sitatene stammer altså fra før denne beslutningen ble tatt.

Se pressemelding her: Idrettsgallaen flyttes fra Trondheim til Oslo

– Det er utrolig stas å få være del av en så stor og tradisjonsrik sending, sier Yousef Hadaoui. – Hjertet mitt banker for idretten. Jeg har selv spilt fotball og kjent på viktigheten av å være en del av organisert idrett i oppveksten. Fotballen gav meg venner for livet og holdt meg unna trøbbel, sier Hadaoui.

Komikeren, skuespilleren og programlederen, kjent blant annet fra «Svart humor», skal lede sendingen sammen med Carina Olset. Hun er en rutinert NRK-programleder innen både sport og underholdning, men Idrettsgallaen har hun aldri ledet.

– Dette oppdraget har jeg siklet på siden jeg begynte i dette yrket, så jeg er utrolig glad for å få sjansen, sier Carina Olset. – Dessuten er det spesielt stas med tanke på alle de ekstraordinære prestasjonene det siste året. Her skal vi virkelig hylle utøvere, ildsjeler og store idrettsøyeblikk!

Programledere Idrettsgalla 2022 - Carina Olset og Yousef Hadaoui
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Fornøyde makkere

Yousef Hadaoui gleder seg til å jobbe sammen med Carina Olset.

– Hun er en bauta, en varm og god nordlending med glimt i øyet, sier Hadaoui.

Carina Olset er på sin side svært fornøyd med å få Yousef Hadaoui som makker.

– Yousef og jeg har gjort TV sammen tidligere, både da han var gjest i VM-studio og da vi spilte inn «10 på Topp» i 2018. Han er en godgutt og et fyrverkeri, som jeg ler veldig mye av og med, så dette blir skikkelig artig, sier Olset.

Fantastisk idrettsår

Nadia Hasnaoui er NRKs prosjektleder for Idrettsgallaen. Hun gleder seg til å ønske velkommen til feiring av et fantastisk norsk idrettsår.

Gratulerer med dagen, 17 mai 2021

Nadia Hasnaoui er prosjektleder for Idrettsgallaen.

Foto: Ole Kaland / NRK

På Idrettsgallaen skal det deles ut priser i 12 kategorier. Blant dem er Årets navn, som stemmes fram av publikum, samt en hederspris.

Her er nominasjonene: Pressemelding fra Norges idrettsforbund

– Vi får også med oss et knippe av landets fremste artister og dansere på scenen, så alt er lagt til rette for en flott galla der heltene skal hylles, forteller Hasnaoui

På scenen 8. januar får vi se Chris Holsten, OKEY med Ola Klæbo (Johannes' artistbror) og Alexander Pavelich, Isah og Dutty Dior, Fay Wildhagen og Kristoffer Lo med Trondheimssolistene samt Emma Steinbakken. Dessuten skal satsingslaget i breakdance mot OL 2024, Victor Bautista Prag og Daniel Grindeland, opptre.

P3 Gull 2021 - Chris Holsten

Chris Holsten vant to priser under P3 Gull 28. november. På Idrettsgallaen skal han og bandet hans opptre med en helt ny låt.

Foto: Tom Øverlie / NRK P3

Blant idrettsprofilene som skal dele ut priser er Aksel Lund Svindal og Amalie Iuel, Salum Kashafali og Marit Bjørgen, Maren Lundby, Christina Vukicevic Demidov, Bjørn Einar Romøren og Birgit Skarstein. Flere navn blir kjent nærmere sending.

Idrettsgallaens hjemmeside

Idrettsgalla for 21. gang

Idrettsfesten i regi av NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping ble arrangert for første gang i 2002. Siden oppstarten har 15 av de totalt 20 idrettsgallaene vært holdt i Hamar, sist gang i 2020. Lillehammer var arrangørby i 2010 og 2016, Oslo i 2014 og Stavanger i 2019.

Sendingen i 2021 ble produsert i mindre format uten publikum i studio i Oslo. I 2022 var det altså Trondheim som skulle ha vært vertsby for første gang, men 14. desember måtte planene endres på grunn av nye koronarestriksjoner.

Idrettsgallaen 2022 fra Oslo Spektrum sendes direkte på NRK1 og i NRK TV lørdag 8. januar kl. 19.50.

Informasjon til media

Antallet personer i sal er begrenset til 50 plasser som vil fylles av nominerte og utdelere.

Det er derfor dessverre ikke mulig å invitere media til å dekke gallaen fysisk denne gang.

Redaksjoner som planlegger å dekke sendingen fra desk, kan ta kontakt for tilgang til bilder fra NRK-fotograf. Også NTB Scanpix kommer til å dekke arrangementet med én fotograf. Det blir levert bilder både fra ankomster på rød løper, fra salen under direktesendingen og av prisvinnerne på scenen like etter sending.

Spørsmål om fototilgang til NRK-bilder (dropbox) og eventuelt andre forespørsler kan rettes til NRKs kommunikasjonsansvarlige, som begge er til stede i Oslo Spektrum lørdag: