Informasjon fra NRK

De skal lede Idrettsgallaen i Trondheim 2022

Etter et års utsettelse er det endelig klart for idrettsfest i Trondheim Spektrum lørdag 8. januar. Carina Olset og Yousef Hadaoui leder direktesendingen fra byens storstue på NRK.

Idrettsgallaen 2022 - programledere med trofeet - Carina Olset og Yousef Hadaoui.

Carina Olset og Yousef Hadaoui skal lede Idrettsgallaen i Trondheim Spektrum 8. januar.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Idrettsgallaen har vært holdt hvert år siden 2002. På grunn av pandemien ble årets utgave, den 20. i rekken, en nedskalert studioversjon uten publikum i Oslo. Men på nyåret skal festkvelden i Trondheim Spektrum omsider bli virkelighet.

– Det er utrolig stas å få være del av en så stor og tradisjonsrik sending, sier Yousef Hadaoui. – Hjertet mitt banker for idretten. Jeg har selv spilt fotball og kjent på viktigheten av å være en del av organisert idrett i oppveksten. Fotballen gav meg venner for livet og holdt meg unna trøbbel, sier Hadaoui.

Komikeren, skuespilleren og programlederen, kjent blant annet fra «Svart humor», skal lede sendingen sammen med Carina Olset. Hun er en rutinert NRK-programleder innen både sport og underholdning, men Idrettsgallaen har hun aldri ledet.

– Dette oppdraget har jeg siklet på siden jeg begynte i dette yrket, så jeg er utrolig glad for å få sjansen når det blir skikkelig fest i Trondheim, sier Carina Olset. – Dessuten er det spesielt stas med tanke på alle de ekstraordinære prestasjonene det siste året. Her skal vi virkelig hylle utøvere, ildsjeler og store idrettsøyeblikk!

Programledere Idrettsgalla 2022 - Carina Olset og Yousef Hadaoui
Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Fornøyde makkere

Yousef Hadaoui gleder seg til å jobbe sammen med Carina Olset.

– Hun er en bauta, en varm og god nordlending med glimt i øyet, sier Hadaoui.

Carina Olset er på sin side svært fornøyd med å få Yousef Hadaoui som makker.

– Yousef og jeg har gjort TV sammen tidligere, både da han var gjest i VM-studio og da vi spilte inn «10 på Topp» i 2018. Han er en godgutt og et fyrverkeri, som jeg ler veldig mye av og med, så dette blir skikkelig artig, sier Olset.

Endelig fest

Nadia Hasnaoui er NRKs prosjektleder for Idrettsgallaen i Trondheim. Hun gleder seg til å ønske velkommen til fest i Trondheims storstue.

Gratulerer med dagen, 17 mai 2021

Nadia Hasnaoui er prosjektleder for Idrettsgallaen.

Foto: Ole Kaland / NRK

– Endelig kan nominerte og gjester samles til galla i sin fineste stas, sier Hasnaoui. – Vi får også med oss et knippe av landets fremste artister og dansere på scenen, så alt er lagt til rette for en flott galla der heltene skal hylles, forteller hun.

På Idrettsgallaen skal det deles ut priser i 12 kategorier. Blant dem er Årets navn, som stemmes fram av publikum, samt en hederspris. Nominasjonene offentliggjøres på nyåret.

Idrettsgallaens hjemmeside

Første gang i Trondheim

Idrettsfesten i regi av NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping ble arrangert for første gang i 2002. Siden oppstarten har 15 av de totalt 20 idrettsgallaene vært holdt i Hamar, sist gang i 2020. Lillehammer var arrangørby i 2010 og 2016, Oslo i 2014 og Stavanger i 2019. Sendingen i 2021 ble produsert i mindre format uten publikum i Oslo. I 2022 er altså Trondheim vertsby for første gang.

Idrettsgallaen 2022 sendes direkte på NRK1 og i NRK TV lørdag 8. januar kl. 19.50.