De skal lede Idrettsgallaen 2017

Ida Nysæter Rasch og Erik Solbakken skal lede den direktesendte Idrettsgallaen i Hamar OL-amfi på NRK1 lørdag 7. januar.

Idrettsgalla 2017

Ida Nysæter Rasch og Erik Solbakken skal lede Idrettsgallaen fra Hamar OL-amfi på NRK1 7. januar 2017.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Paret som overtar stafettpinnen som programledere for den årlige idrettsfesten, har til sammen solid erfaring både med sport og store direktesendinger.

- Jeg har beundret Erik og hans talent på avstand i mange år, forteller Ida Nysæter Rasch. - Nå gleder jeg meg til å jobbe sammen med ham for å lage en finfin fest fra Hamar. Erik har jo gjort dette før, så min plan er å lene meg på ham, og håpe dette blir suksess, sier Rasch.

Erik Solbakken sier følgende om sin makker: - Jeg gleder meg veldig til å lede Idrettsgallaen sammen med Ida! Sportsinteresserte nordmenn kjenner henne som en utrolig flink programleder som takler det meste på direkten. Jeg håper og tror at vi får til en fin idrettsfest på Hamar, sier Solbakken.

Gjesteartister på scenen i Hamar OL-amfi denne kvelden er CC Cowboys, Ingrid Olava & Darling West, Knut Anders Sørum og svenske Léon.

Om programlederne

Ida Nysæter Rasch (32 år, fra Elverum) har siden 2006 jobbet i NRK Sport, der hun har vært programleder for langrennssendingene de foregående fire sesongene. Vi så henne også i intervjusonen under VM i skiskyting i Holmenkollen i mars i år.

Erik Solbakken (32 år, fra Hemsedal) har jobbet i NRK siden 2005 - først i Barne-TV, seinere som programleder i store direktesendinger som Eurovision Song Contest, Melodi Grand Prix og Idrettsgallaen (i 2011, sammen med Haddy N'jie). Sammen med Hasse Hope har han ledet humorprogrammet «Karl Johan» 2012-2015 og denne høsten «Kvelds».

Idrettsgalla 2017

Ida Nysæter Rasch og Erik Solbakken har begge solid erfaring med direktesendte TV-satsinger.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Om Idrettsgallaen

Idrettsfesten i regi av NRK, Norges idrettsforbund og Norsk Tipping feirer i år 15-årsjubileum. Her blir det gjort stas på menneskene i og bak idretten, og våre helter hedres for prestasjonene i året som gikk. I år er gallaen tilbake i Hamar OL-amfi, der det hele startet i 2002. Lillehammer var vertskap i 2010 og 2016, og i 2014 ble arrangementet holdt i Oslo Spektrum.

Det skal deles ut idrettspriser i 11 kategorier samt en hederspris.

Les pressemelding fra 21.12:

Nominasjonene til Idrettsgalla 2017 er klare