Artistene i høstens Stjernekamp er klare

Nå er det klart hvilke artister som skal kjempe om å bli Norges ultimate entertainer på NRK i høst.

Stjernekamp 2021 - artistslipp

Foran f.v. Jorun Stiansen, Heidi Ruud Ellingsen, Carina Dahl, Anna-Lisa Kumoji, Alexandra Rotan. Fak f.v.: Bjørn Tomren, Kevin Mbugu, Fredrik Domaas, Marius Roth Christensen, Chand Torsvik.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

–28. august er NRKs lørdagsflaggskip Stjernekamp tilbake for tiende år på rad.

Deltakerne er fra 24 til 49 år, de kommer fra Vennesla i sør til Narvik i nord og dekker sjangre fra rock, pop og soul til musikal, opera - og jodling.

Se presentasjonen av Stjernekamp-artistene 2021.

Her er årets artister (se nærmere presentasjon lenger ned i artikkelen):

• Chand Torsvik – 38 år, fra Namsos
  • Alexandra Rotan – 24 år, fra Råholt
  • Marius Roth Christensen – 49 år, fra Tønsberg
  • Anna-Lisa Kumoji – 31 år, fra Asker/Drammen
  • Fredrik Domaas – 26 år, fra Bergen
  • Carina Dahl – 35 år, fra Trondheim
  • Kevin Mbugua – 30 år, fra Oslo
  • Heidi Ruud Ellingsen – 35 år, fra Narvik
  • Bjørn Tomren – 40 år, fra Tomrefjord
  • Jorun Stiansen – 37 år, fra Vennesla

Både programleder Kåre Magnus Bergh og fast ekspert Mona B. Riise har vært med helt siden starten og er nå klare for sin 10. høst med Stjernekamp.

Som i forrige sesong vil to nye sjangereksperter delta i dommerpanelet i hvert program. De vil bli presentert til høsten.

Stjernekamp sendes direkte ti lørdager på rad fra Nydalen i Oslo.

Tett på artistene

Nytt denne sesongen er at det i tillegg til lørdagens direktesending vil bli laget to programmer hver uke som følger artistene i kulissene. Programmene sendes i strømmetjenesten NRK TV hver torsdag og søndag. De vil blant annet vise deltakerne på øving og hjemmebane gjennom uka og bak scenen før, under og etter lørdagens sending.

Som tidligere år blir det en radiosending på NRK P1 hver lørdag med presentasjon av Stjernekamp-artistene.

I løpet av høsten får vi også få gjensyn med en rekke av de 90 artistene som har vært med gjennom tidligere sesonger.

Stjernekamp 2018

Sist joik var med som sjanger i Stjernekamp var i 2018, året da Ella Marie Hætta Isaksen vant.

Foto: Julia Marie Naglestad / NRK

Joik er tilbake

Det gjøres alltid rokkeringer i sjangrene på Stjernekamp fra år til år. Joik var for første gang en sjanger i 2017 og var også med i 2018. I høst blir det igjen joik i Stjernekamp etter to års opphold. Latino og viser er også tilbake denne sesongen.

I første program får artistene vise seg fram i sin egen sjanger, et grep som ble gjort for første gang i fjor. Ellers er klassikere som opera, country, hiphop og musikal med.

Sjangrene i Stjernekamp 2021 er:

Stjernekamp 2020

Knut Marius Djupvik fra Tomrefjord vant Stjernekamp 2020. Hvem blir den neste?

Foto: Julia Naglestad / NRK

Om artistene i Stjernekamp 2021

Chand Torsvik

• 38 år, fra Namsos
  • Sjanger: Rock

Namsos’ kanskje mest eksotiske trønderrocker ble hele Norges Chand da han gikk av med seieren i X Factor på TV 2 i 2009. Han har ligget på førsteplass på VG-lista og spilt på Rådhusplassen med singelen «Diamanten», solgt til gull med plata «Kongeriket Norge», turnert landet rundt og fått kulturprisen i hjembyen Namsos. Albumet «Eremitten» kom i 2020. I vår slapp han albumet «Viljens kraft», med egen tonsetting av Joralf Gjerstads salmer. Chand turnerer også med sitt eget band, Chandband.

Alexandra Rotan

• 24 år, fra Råholt
  • Sjanger: Pop

Alexandra ble kjent da hun deltok i MGPjr som 14-åring og senere i Idol på TV 2. Siden turnerte hun verden rundt som vokalisten til Alan Walker. I 2019 ble hun med i gruppa KEiiNO, som vant Melodi Grand Prix med «Spirit in the Sky». Låta ble den soleklare publikumsfavoritten i Eurovision-finalen og endte på 6. plass. Den gikk også til topps på hitlistene i Norge og flere andre land. Gruppen deltok igjen i årets MGP og kom på 2. plass med «Monument».

Marius Roth Christensen

• 49 år, fra Tønsberg
  • Sjanger: Rock og opera

Marius har bakgrunn i rocken som gitarist i Seigmen. Bandet gjorde stor suksess på 90-tallet og vant Spellemannpris, I 1999 ble bandet oppløst, men startet opp igjen i 2005 og kommer snart med ny plate. På 2000-tallet satset Marius på en karriere innen opera og ble etter hvert fast ansatt ved Den Norske Opera og Ballett. Samtidig jobber han frilans i inn- og utland. Er nettopp ferdig med suksessforestillingen «Mamma & Teigen, Jussi, Elvis & meg». En ny forestilling, «Forever Young. Den gangen sommerferien var uendelig lang», kommer til Tønsberg i sommer.

Anna-Lisa Kumoji

• 31 år, fra Asker
  • Sjanger: Soulrock og pop

Anna-Lisa er utdannet på Bårdar-akademiet og har mange års erfaring som profesjonell sanger, skuespiller, dubber og musikalartist. Blant annet har hun hatt roller i «The Book of Mormon» i København og Oslo og «Flashdance» i Oslo. Hun har også hatt flere film- og TV-roller og er stemmen i en rekke Disney- og Netflix-filmer. I 2019 ble hun finalist i «All Together Now» på TVNorge og gullfinalist i MGP med låten «Holla». I fjor var Anna-Lisa en del av Stjernekamp-husbandet som korist.

Fredrik Domaas

• 26 år, fra Bergen
  • Sjanger: Pop

Fredrik var tidligere kjent som Ongelovende og begynte sin musikalske karriere med å covre andres låter. I 2018 kom han inn på det første kullet til musikkskolen LIMPI i Lillehammer. I 2020 slapp han debutsingelen «Gi meg varme» som ble listet på P3, og deretter «Selskapssyk» med blant andre Erna Solberg som korist. Den mye spilte singelen «Bli hos meg» er omtalt som en av fjorårets fineste låter og er også innspilt i engelsk versjon av Emma Steinbakken.

Carina Dahl

• 35 år, fra Trondheim
  • Sjanger: Pop

Carina Dahl startet artistkarrieren i 2010 med debutalbumet «Hot Child». Hun har deltatt i MGP tre ganger – i 2011, 2013 og 2019 og har gitt ut 2 album, 2 EP-er og et tjuetalls singler. Blant Carinas mest strømmede låter er de norske coverversjonene av «Despacito» med Adrian Jørgensen og «Shallow» (Så ekte nå) med Åge Sten Nilsen. Det siste året har hun levert vaskeekte norsk partypop, som eneste kvinnelige artist i den sjangeren, med låter som «Mammagutt», «På toppen av Norge» og «På frifot».

Kevin Mbugua

• 30 år, fra Oslo
  • Sjanger: Soul/R&B

Kevin er danser, koreograf, skuespiller, låtskriver og artist. Han begynte karrieren som danser i hiphop-miljøet i Oslo og har blant annet vært koreograf for Nico & Vinz på deres turneer verden rundt. Etter studier ved Nordic Black Theatre har han spilt i en rekke teaterforestillinger. Ved siden av å være danser og skuespiller arbeider Kevin som låtskriver og vokalist. Han har blant annet spilt på Bylarm, MoldeJazz, Melafestivalen, Over Oslo og Oslo Afro Arts og har gitt ut flere singler.

Heidi Ruud Ellingsen

• 35 år, fra Narvik
  • Sjanger: Musikal

Heidi er kjent for mange store roller på musikal- og teaterscener gjennom årene. Hun studerte på Bårdar og scenedebuterte i 2006 på Det Norske Teatret. I 2008 fikk hun sitt store gjennombrudd i musikalen «Singin’ in the Rain» etter å ha vunnet NRK-konkurransen Drømmerollen. Senere har hun hun hatt hovedroller i en lang rekke oppsetninger på norske teatre, som «Flashdance», «Les Miserables», «Mary Poppins» og Gålå-spelet «Peer Gynt», for å nevne noen. Heidi er tildelt Musikkteaterprisen to ganger.

Bjørn Tomren

• 40 år, fra Tomrefjord
  • Sjanger: Jodling/strupesang/vise/country m.m.

Bjørn utgjør den ene halvdelen i duoen Polkabjørn & Kleine Heine, som opptrer med jodling, strupesang og humor. De har vært å se på utallige scener siden oppstarten i 2006. Bjørn er også låtskriver og spiller sammen med Ole Paus i visegruppa «Kniven på strupen». I tillegg er han med i lang rekke band og musikalske prosjekter innen strupesang, americana, salmer, jazz, elektronika og punk. I 2019 fikk han strålende anmeldelser for sitt første album under eget navn, «Bad Science Fiction».

Jorun Stiansen

• 37 år, fra Vennesla
  • Sjanger: Pop/rock

Jorun tok Norge med storm i 2005, da hun vant Idol på TV 2. Etter seieren fulgte turneer, utgivelse av soloalbum og to singler. Sommerhiten «Unstable», innspilt sammen med Paperboys, lå 13 uker på VG-lista hvorav 5 på førsteplass. Senere kom singlene «Sticky Hands» (2007) og «Batman» (2008). I 2017 imponerte Jorun stort i «Skal vi danse» på TV 2. Nå er den folkekjære sørlendingen klar for å entre scenen igjen i en musikkonkurranse, hele 17 år etter Idol-seieren.