Årets sommer-TV fra NRK: Sommerbilen minutt for minutt

I sommer skal NRK gjøre som nordmenn flest: Vi reiser på bilferie i vårt eget land! Seerne inviteres med på en biltur som strekker seg over seks uker gjennom sommer-Norge, minutt for minutt.

NRK Sommerbilen

I sommer reiser NRK rundt i Norge med en knallgul sommerbil. Følg med på Sommerbilen minutt for minutt.

Grafikk: NRK

Hver uke fra slutten av juni til begynnelsen av august legger to kjente fjes ut på biltur, og det blir nye fjes hver uke. Den knallgule sommerbilen starter på Nordkapp, og skal innom de aller fleste av våre nye fylker i løpet av de seks ukene den er på veien.

– Det blir en reise på norske veier gjennom vakker natur og landskap. Med Sommerbilen kommer vi rundt i landet og treffer folk der de er denne sommeren. På ferger, rasteplasser, der de bor eller ferierer, sier Kristin Ytre-Arne, fungerende programsjef i NRK region vest.

Disse områdene skal vi besøke. Se mer detaljerte kart nederst i saken.

Sommerbilen følges av et helikopter med spesialkamera, slik at seerne får se landskapet de kjører gjennom også fra luften. Dermed kan folk være med fra sine egne balkonger og hager, nes og fjelltopper.

– Vi gjør opptak av bilturen minutt for minutt på dagtid, og så sendes turen på NRK1 om kvelden etter Dagsrevyen, sier Kristin Ytre-Arne.

Måtte avlyse sykkelsommer

En av syklene som skal brukes i produksjonen av minutt for minutt-sendingene.

– Vi i NRK synes dette er fryktelig trist for alle som har brukt tid på og gledet seg til sykkelsommer, sier prosjektleder Ytre-Arne. Men det alternative opplegget kommer til å bli knallbra!

NRKs originale sommerplan var å lage sakte-TV hvor det i løpet av fem uker i sommer skulle sykles gjennom fem områder i Norge. For å få til det skulle 40 NRK-medarbeidere være på reisefot gjennom fem uker i juli og august.

– Hele sykkelprosjektet egner seg dårlig for ikke å samle publikum og holde god avstand mellom folk, sier prosjektleder Ingrid L. Olderbakk.

Dermed blir det ingen sykkelsommer på NRK. Risikofaktorene med å gjennomføre prosjektet vurderes som for mange og derfor ble prosjektet stanset. Men Sommerbilen tar altså over for syklene.

Ønsker tips

Bilturen går innom noen av våre største turistmagneter som Nordkapp, Trollstigen, Vøringsfossen og Lysefjorden. Men Sommerbilen kommer også til mange mindre kjente steder.

– De artigste attraksjonene står ikke alltid i guideboken, sier prosjektleder Ingrid Langeland Olderbakk.

Vakkert, hvitt trehus i solnedgang. Omgitt av fjell og grønt gress.

Vet du om en perle vi bør besøke? Eller noen vi bør prate med? Tips oss her!

Foto: Vidar Nordli-Mathisen / unsplash

Olderbakk håper å få inn tips om både spennende folk og steder langs reiseruten.

– Veien er målet og vi har lyst til å ta pauser underveis, se oss om og treffe folk. Enkelte dager kommer vi kanskje ikke frem dit vi hadde planlagt fordi vi stopper så mye underveis, og kanskje blir vi sittende fast i en fergekø eller bare i hyggelig selskap, og slik er det jo å være på biltur. Denne sendingen blir til mens vi kjører, minutt for minutt, sier prosjektlederen.

Har du tips til redaksjonen om hva vi bør se eller få med oss? Send inn ditt tips her:

Slik blir reiseruten

Bilen begynner sin ferd i uke 26, 25. til 28. juni:

Her går turen i uke 27, 1. til 5. juli:

I uke 28 kjører Sommerbilen her fra 8. til 12. juli:

Turen i uke 29 begynner 15. juli og varer til 19. juli og går her:

Uke 30 skal vi ut på tur fra 22. til 26. juli til disse plassene:

Og den siste uken, uke 31, er vi på Østlandet fra 29. juli til 2. august: