Åpningsdebatten fra Arendal engasjerte

747 000 nordmenn så partilederdebatten som startet valgkampen og Arendalsuka. NRK har bred dekning resten av uka.

Åpningsdebatten i Arendal

Partilederne skapte stort engasjement under åpningsdebatten i Arendal i går.

Den direktesendte partilederdebatten under Arendalsuka har for mange blitt selve åpningen av valgkampen.

Debatten i går hadde en rating på 747 000 og en andel på hele 55 prosent. Til sammenligning hadde åpningsdebatten i Arendal ved forrige stortingsvalg en rating på 716 000 og en andel på 47 prosent. Over halvparten av TV-seerne i tidsrommet fulgte sendingen på NRK1.

- Det at seertallene faktisk er høyere enn hva de var ved åpningsdebatten i 2013, kan vitne om at interessen for årets valg er høy. Spesielt siden TV-seingen generelt har gått en del ned de siste fire årene, sier Håkon Lund Sørensen i NRK Analyse.

Programlederne Ingunn Solheim og Jarle Roheim Håkonsen loset seerne gjennom en og en halv times debatt om skattepolitikk, økonomi, arbeidsliv og til slutt temaet "norske verdier" som har vært debattert den siste tiden.

Se Partilederdebatten på nytt her.

I alle kanaler

Det var ikke bare TV-seerne som lot seg engasjere. Den store salen i Arendal kultur- og rådhus var fullsatt av arendalitter og gjester som er i byen under Arendalsuka. På Twitter var det stor aktivitet på emneknaggen #NRKvalg, og mer enn 65 000 stemmer ble registrert i NRKs uhøytidelige kåring av hvilken partileder som gjorde det best.

- Det er fantastisk å være i Arendal, og vi jobber hardt for å lage en bra TV-sending hvor mye står på spill for partilederne. I tillegg har vi et kjempestort apparat rundt for å engasjere i alle kanaler og gjøre det større enn én TV-sending. Det håper jeg publikum setter pris på, sier redaksjonssjef Hanna Thorsen.

Fellesarena for hele landet

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er fornøyd med det han så fra sin plass i salen i går.

- NRK skal være en fellesarena i det norske samfunnet, der mangfoldet av stemmer og politiske synspunkter møtes og blir hørt. Gårsdagens partilederdebatt er et godt eksempel på nettopp dette, sier Eriksen.

Les mer om NRKs valgsendinger landet rundt. NRK med flere programmer fra Arendalsuka

Politisk kvarter sender direkte fra NRKs flytende studio i Pollen i Arendal sentrum fire dager på rad, og hadde sin første sending tirsdag. Programleder er Lilla Sølhusvik.

Dagsnytt atten har sending fra samme studio tirsdag og onsdag, med gjester som er aktuelle i løpet av uka.

Her og nå har også flyttet deler av produksjonen sørover. De sender fra NRK Sørlandets lokaler tirsdag, onsdag og torsdag.

NRK Sørlandet har bred lokal dekning, mens NRK Nyheter har journalister på plass for å lage innhold til TV, radio og sosiale medier.

Urix direkte på onsdag

Onsdag kveld sender Urix direkte fra Arendal kultur- og rådhus. Der er blant andre John Podesta gjest, han er kjent som rådgiver for Barack Obama og Hillary Clinton.

Les om arrangement i Arendal.
Se Urix-sendingen på NRK TV.

Detektor fulgte med

Valgprogrammet Detektor var dessuten i Arendal for å følge med partilederne under debatten mandag. Hver uke vil Detektor dele ut en pris for spesielle retoriske grep, og en av partilederne kan vente seg en ekstra oppmerksomhet etter gårsdagens debatt. Kanskje sa de også noe som bør faktasjekkes? Det får vi se når programmet vises på TV.