Amandafesten på NRK P2 og NRK2

Kulturstripa med Mona B. Riise i spissen skal lage NRKs festsending om årets Amandapriser. Fredag 14. august sendes «Amandafesten» på NRK P2 og NRK2.

Mona B. Riise leder Amandafesten. Fotograf: Julia Marie Naglestad, NRK

Mona B. Riise leder «Amandafesten» på NRK P2 og NRK2 fredag 14. august kl. 19:30.

Foto: Julia Marie Naglestad, NRK

– Vi skal feire norsk film med en helaften fra studio i Oslo. Vi ser på sendingen sammen med seerne og har med kjente skuespillere, eksperter på film og morsomme gjester, sier programleder Mona B. Riise.

«Amandafesten» vil bestå av et panel som kommenterer ny, norsk film og det som skjer under prisutdelingen i Haugesund. Kulturstripas Torkil Risan vil være i studio sammen med Mona, i tillegg kommer Marte Hedenstad fra Filmpolitiet innom studio underveis. Filmpolitiets Birger Vestmo vil fange opp nerver og snakke med de nominerte på den røde løperen i Haugesund.

– Jeg gleder meg skikkelig! Om man ikke har sett årets norske filmer ennå er man nesten heldig, for vi skal gi deg innblikk i årets aller beste filmer som man bare kan glede seg til å se, sier Mona B. Riise.

Festaften for norsk film

Misjonen med sendingen er å hylle norske historier, skuespillere og filmarbeidere på en ny måte som inkluderer og underholder, og det blir en festaften for norsk film.

– Under Amandafesten-sendingen vil amandaprisvinnende skuespillere komme på besøk, og vi vil være direkte inne fra amandafester rundt om i landet. Vi skal også være tett på noen av de nominerte underveis på videosamtale, mens de venter på å få vite om de får pris eller ikke, sier prosjektleder for Amandafesten, Stian Nerheim Kallekleiv.

– Det blir også tippekonkurranse om hvem som vinner hvilke priser, med fantastiske premier som seerne kan være med på i forkant. Alt man trenger for en real folkefilmfest!

Folkets Amanda

Prisen for Folkets Amanda stemmes frem av publikum. Avstemningen foregår nå, og det er veldig jevnt i teten om å bli blant de tre filmene som skal til finalen. Publikum kan fortsatt stemme på sine favoritter ved å gå inn på https://www.nrk.no/stem/amanda/.

Avstemningen vil avsluttes 5. august klokken 23:59 – og de tre finalistene blir avslørt torsdag 6. august. De tre finalistene vil ta med seg stemmene sine inn i finaleuka, og avstemningen fortsettes mellom de tre finalistene. Filmen som får flest stemmer får utdelt Folkets Amandapris under sendingen 14. august.