Aksel Lund Svindal blir programleder for Mesternes mester

Aksel Lund Svindal overtar stafettpinnen når Dag Erik Pedersen nå takker av som programleder for Mesternes mester.

Mesternes mester sesong 12 - finale

Aksel Lund Svindal vant Mesternes mester 2021. Neste sesong får vi se ham som programleder i programmet.

Foto: Sunniva Luca Veliz Pedersen / Rubicon TV/NRK

Alpinlegenden ble nylig kåret til vinner av Mesternes mester 2021 etter en dramatisk finale. Nå skal han selv lede det populære programmet.

– Jeg er virkelig stolt og smigret over å bli spurt, sier Aksel Lund Svindal. – Det var veldig overraskende, og neppe noe jeg ville ha tenkt på å gjøre hvis jeg ikke selv hadde vært med i Mesternes mester denne sesongen. Jeg fikk oppleve på nært hold hvor utrolig profesjonell denne produksjonen er, og resultatet ble fantastisk bra. Så dette har jeg lyst til å fortsette å være en del av.

Svindal gleder seg til å være med på å bygge programmet videre nå som Dag Erik Pedersen gir seg.

– Det er store sko å fylle etter Dag Erik, som virkelig takker av på topp. Så jeg må bare prøve å gjøre det på min måte og ta det som en utfordring, sier Svindal.

Mesternes mester sesong 12 - finale

Dag Erik Pedersen har ledet Mesternes mester i 12 sesonger. Nå overlater han stafettpinnen til årets vinner, Aksel Lund Svindal.

Sterk arvtaker

Dag Erik Pedersen, som har ledet Mesternes mester gjennom 12 sesonger, meddelte i går at han ikke blir å se i den neste utgaven av programmet. Med den tidligere stjernesyklisten ved roret har Mesternes mester vokst til å bli NRKs mest sette programserie. Årets sesong har hatt tidenes høyeste seertall med 1,5 millioner seere i snitt pr. episode.

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen takket i går Dag Erik Pedersen for å ha bidratt til en av NRKs største TV-suksesser. Nå ønsker han Aksel Lund Svindal velkommen om bord.

– Det har vært nesten umulig å se for seg for seg en «verdig» arvtaker til Dag Erik når den perioden i Mesternes mester skulle ta slutt. Aksel er det. Vi har blitt enda bedre kjent med Aksel i denne sesongen av Mesternes mester. Sterkere kandidat, i alle betydninger, til å bringe Mesternes mester videre finnes ikke. Vi gleder oss til neste sesong allerede, sier kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen.

Mesternes mester 2021

Lagånd og god stemning er viktig i Mesternes mester. Her demonstrert av deltakerne i årets sesong.

Lagbygger

Prosjektredaktør for Mesternes mester i NRK, Pia Basberg, er takknemlig og stolt over at Aksel Lund Svindal har takket ja til oppgaven.

– Aksel er rett og slett det perfekte valg til denne rollen. Gjennom Mesternes mester har vi opplevd at han er ekte interessert i mennesker og får folk rundt seg til å føle seg trygge. Samtidig har han en unik erfaring som toppidrettsutøver og nyter enorm respekt som leder og lagbygger, sier Basberg.

Aksel Lund Svindal (38) er en av tidenes største alpinister, med 13 medaljer i OL og VM, derav sju gull. Han la opp som konkurranseutøver i februar 2019.

Innspillingen av neste sesong vil foregå i Norge i juni. TV-premieren blir som vanlig på nyåret.

Mesternes mester 2021, program 8

Aksel Lund Svindal knuste flere rekorder i årets sesong, blant annet klassikeren Tyngdekraft. Nå får han nye utfordringer.