Hele Norge åpnet lommebøker og hjerter i tiden fram til TV-aksjonen på NRK, og ikke minst på selve aksjonsdagen 18. oktober. For første gang kom det ingen bøssebærer på døra. På grunn av koronasituasjonen ble TV-aksjonen i år heldigital.
Takknemlig generalsekretær
– Jeg er imponert over hvordan frivillige, samarbeidspartnere og alle støttespillere har gjort en snuoperasjon og tatt utfordringene på strak arm. På vegne av WWF er jeg både rørt og ydmyk. Ikke minst glad på vegne av de enkeltmenneskene vi skal hjelpe til å få en bedre hverdag uten plastforsøpling. Dette er viktig for oss alle og for verdenshavene våre. Tusen takk til alle som har bidratt, sier Karoline Andaur, generalsekretær i WWF Verdens naturfond.
Annerledes innsamling, stort engasjement
Fram mot selve TV-aksjonsdagen med direktesendingen på NRK 18. oktober, har vi sett et stort engasjement i form av digitale bøssebærere og ulike initativer i hele landet.
Selv om det ikke har vært bøssebærere fysisk på døra, har privatpersoner gitt 90 millioner kroner i gave til årets TV-aksjon, enten via Vipps, Spleis, på konto eller per telefon. Barn og unge har engasjert seg spesielt og flere har solgt lekene sine til inntekt for aksjonen. Det digitale undervisningsopplegget for skolene er tatt i bruk mer enn noensinne og antall skoleløp er høyere enn noen gang tidligere.
Næringslivet har gitt rekordhøye 41,5 millioner kroner. Også P3-aksjonen ga alt, bokstavelig talt med hud og hår, og sørget for drøye 7,8 millioner til TV-aksjonen NRK WWF og arbeidet for å stanse plastforsøpling av havet.
Dette var summene da TV-sendingen var over i 23-tiden søndag 18. oktober. Til slutt ble summen hele 239 millioner kroner.
– Dette har vært en historisk, heldigital TV-aksjon, og vi er imponert over resultatet. I hver eneste by og bygd har store og små, unge og eldre stilt opp for å støtte det viktige arbeidet WWF gjør for havet. 2020 har vært et unntaksår der vi har måttet tilpasse oss en helt ny hverdag, sier aksjonsleder Vibecke Østby.
– Vi hadde ingenting å sammenlikne med, men vi ser at vi har klart å mobilisere det norske folk på en unik måte gjennom digitale løsninger. På tross av at vi ikke har kunnet møtes fysisk på døra til hverandre, har TV-aksjonen også i år samlet nasjonen til en dugnad for fellesskap og solidaritet med mennesker i sårbare livssituasjoner, sier hun.
Imponert kringkastingssjef
Også kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er imponert.
– Dette er et fantastisk resultat i et år der alle bøssebærerne har holdt seg hjemme på grunn av pandemien. Jeg vil takke alle som har bidratt til at en av vår tids viktigste miljøsaker er satt skikkelig på dagsorden. Nå gleder jeg meg til å se at pengene kommer til nytte i kampen mot plast i havet, sier han.
100 timer med P3aksjonen
NRK P3 har gjennom 100 timer samlet inn penger i den tradisjonsrike P3aksjonen. Programlederne Ingrid Simensen, Tete Lidbom, Adelina Ibishi og Martin Lepperød har gått gjennom mange smertefulle, morsomme og intense øyeblikk for å støtte arbeidet mot plast i havet.
TV-aksjonen neste år
Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen har besluttet å gi neste års TV-aksjon i NRK til Plan International Norge etter en enstemmig innstilling fra Innsamlingsrådet i NRK.