Tom Erik Rønning etter ulykken
Foto: Politiet

– Jeg så at benet mitt knakk

15. juli 2014 ble Tommek Rønning påkjørt av en bil mens han syklet. Dermed ble 26-åringen en av mange som omtales i notiser i media fordi de blir skadet i ulykker. Han ble omtalt som lettere skadet, men for Rønning ble livet etter ulykken alt annet enn en fotnote.

Det er fellesferie i byen. Tempoet på Grünerløkka i Oslo er litt lavere enn ellers. Tommek Rønning sykler nedover langs trikkesporene i Thorvald Meyers gate.

At livet og sommeren i løpet av noen få sekunder skulle ta en brå vending, var han ikke forberedt på. Han skulle bare rett frem i lyskrysset. Og dermed ble han én av de 6438 som, ifølge Statistisk sentralbyrå, ble skadet i trafikken i 2014.

Så at benet brakk

– Jeg husker at jeg bråbremset midt i krysset for å prøve å unngå bilen, sier han og peker ut i krysset.

Rønning er tilbake på ulykkesstedet over 1,5 år senere.

Midt imellom to trikkeskinner etterlater han seg et langt bremsespor. Men han klarer ikke å stoppe i tide. Og det klarer heller ikke bilisten.

Bilen treffer Tommek i den venstre leggen. Leggen treffer rammen på sykkelen.

I refleks krøller han seg sammen med overkroppen. I et forsøk på å beskytte hodet. Selv om han hadde hjelm på. Blikket faller nedover.

– Jeg så at benet mitt knakk og at overrøret på sykkelen knakk, sier han.

Rønning forteller at han kjenner at kroppen treffer panseret og at hodet slår mot frontruten. Deretter sklir han av bilen og lander på asfalten.

Skjermdump av notisen

EN LITEN ULYKKE: En liten ulykke mellom en bil og en syklist i Oslo. Politiet opplyser til media at syklisten er lettere skadet. Men Tommek Rønning som er syklisten, synes skaden hans var alt annet enn lett.

Foto: Skjermdump

Små ulykker kan sette liv på hodet

Hver eneste dag rapporterer media om mennesker som har blitt skadet i ulykker og voldsepisoder. Men sjeldent får vi vite mer enn om de forulykkede er lettere, moderat, alvorlig eller livstruende skadet.

Notisene er korte og registrer bare nøkternt hva som har skjedd. Med så få tegn som mulig. Men aldri hvordan små hendelser kan sette liv på hodet - og på vent.

Ifølge politiet var Tommek lettere skadet, men for ham var veien tilbake til jobb og sykkelhobbyen lang fra et kryss på Grünerløkka.

Prøvde å reise seg

Tommek Rønning og moren

OMSORG FRA MAMMA: Tommek Rønning har besøk av moren sin på sykehuset.

Foto: Privat

– Jeg prøvde å reise meg opp rett etter ulykken for å sjekke om sykkelen var hel. Men det gikk ikke å stå på venstrebenet.

Benet var skrubbet opp og blødde.

– Jeg kjente at det er helt mykt. Og at det stakk to hvite pinner ut av benet.

De hvite "pinnene" er skjelettet til Tommek. Han skjønner at det ikke kommer til å gå å stå på benet. Men han vil ikke ligge midt i krysset og prøver å komme seg inn til fortauet.

Mange forbipasserende stopper opp og en mann forteller også at han har ringt 113.

Ambulansen kommer og Tommek får morfin for smertene før de strekker ut benet hans, og kjører ham til akuttmottaket på Diakonhjemmet sykehus.

– Allerede da begynte jeg å sutre over at sykkelsesongen var ødelagt, men han i ambulansen forsøkte å holde humøret mitt oppe, sier Rønning og trekker litt på smilebåndet.

– Han sa at jeg kunne glede meg over at jeg kunne ligge på sofaen og få med meg hele Tour de France.

Tom Erik Rønning med spjelket ben

FÅR FØRSTEHJELP: Tommek Rønning får hjelp av ambulansepersonell. De gir ham morfin og strekker det brukne benet hans, før de kjører ham til akuttmottaket på Diakonhjemmet sykehus.

Foto: Politiet

Sykling er alt for ham

26-åringen har syklet så lenge han kan huske. Livet hans er sykkel. Han sykler konkurranser, han jobber som sykkelmekaniker og han har mange venner i sykkelmiljøet.

– Jeg har syklet aktivt i Norgescupen siden jeg var 12 år og jeg har syklet i utlandet.

Han har vært med på ulykker i sykkelritt, men aldri i bytrafikken før.

– Jeg er veldig varsom i trafikken og vil gjerne være et forbilde.

Ulykken kom overraskende. Og han ble fort bekymret for at han hadde ødelagt det som er mest viktig for en syklist. Nemlig bena.

Fire skruer og en titanpinne

– Jeg har fire skruer og titanpinne gjennom benet, sier han og peker ned på leggen sin.

Røntgenbildene viser skruer og en pinne som går fra kneet og ned. Det tynne leggbenet var delt i tre, og dermed lå en del av benet løst inne i leggen.

– Jeg har omkring 60 sting fra kneet og ned mot ankelen.

I tillegg til det kompliserte benbruddet fikk Tommek også hjernerystelse og var kraftig forslått flere steder på kroppen.

Røntgen av benet til Tom Erik Rønning før og etter

BRUKKET OG LAPPET SAMMEN: Til venstre ser man røntgenbildet av benet til Tommek Rønning etter ulykken. Benet er brukket på flere steder. En del av benet er helt løst fordi det har brukket to steder. Til høyre ser man skruene, titanskinnen og stingene etter at legene har operert benet til Tommek Rønning.

Foto: Privat

Én måned på sykehus

Skruer og titanpinne høres vondt ut, men er ikke uvanlig. Likevel er det ikke så enkelt. Skader kan føre til operasjoner og komplikasjoner. Slik var det for Tommek.

– Jeg hadde to operasjoner. Og ifølge legen så var problemet at hevelsen ikke gikk ned.

Tommek lå med benet hevet over hoftehøyde i sykehussengen i nesten en måned for at det ikke skulle hovne opp.

Men det var ikke bare hvile som måtte til.

– Jeg fikk smertestillende piller fire-fem ganger om dagen for å kunne begynne å bevege benet.

Etter noen uker på sykehuset var nesten alle muskler i leggen borte.

– Jeg prøvde å bevege det og brukte en gummistrikk for å få litt motstand.

Han forteller at det vanskeligste var å ikke vite om han ble helt bra igjen.

– Det var psykisk veldig tungt.

På grunn av hevelsene og komplikasjoner begynte han å tenke på alternative måter å sykle på dersom han mistet benet. Han visste om en annen syklist som har karbonben, og at utøvere sykler med armene i paralympics.

Etter en måned kunne han komme seg ut av sykehuset på krykker. Men jobb var han ikke klar for. Det skulle gå omkring ett år før han igjen er tilbake på jobb som sykkelmekaniker.

Lyspunktet var at ulykken gjorde at han kunne følge med på hele Tour de France. Akkurat som ambulansearbeideren hadde spøkt med.

Tom Erik Rønning med sykkelen

DET SOM ER IGJEN: Sykkelrammen ser ved første øyekast hel ut. Men den er laget i karbon, og det er seige fibre som gjør at sykkelen fortsatt ser hel ut, men den er brukket på flere steder.

Foto: Victoria Wilden / NRK

Nesten alle skader gir mén

I akuttmottaket ved Oslo universitetssykehus Ullevål tas skadede fra store deler av landet imot.

– Folk tror at man kan falle på sykkel, brekke bena og bli betydelig skadet, men regner likevel med å bli helt bra igjen. Men de færreste blir 100% restituert etter en moderat eller alvorlig skade, sier overlege Tina Gaarder.

Gaarder er leder for avdeling for traumatologi ved Oslo universitetssykehus og kirurg. På akuttmottaket tar hun og de andre i traumeteamene imot de som blir hardest skadet i ulykker på Øst- og Sørlandet, fra Tynset i nord til Lindesnes i sør. Overlegen tror det er en vanlig misforståelse blant folk at legene kan gjøre alle skadede helt friske igjen.

– Det finnes ingen mirakelkurer for skader. Du kan ikke forvente å bli den du var.

Men.

– Vi som jobber her har som hovedoppgave å redde liv og oppnå så bra funksjonsnivå som mulig, sier Gaarder.

– Du må faktisk være i live for å få komplikasjoner med for eksempel et håndleddsbrudd, sier Gaarders kollega overlege Pål Aksel Næss.

Hva betyr det å være lettere, moderat, alvorlig og livstruende skadet?

Tina Gaarder

TAR IMOT SKADDE: Overlege Tina Gaarder er leder for avdeling for traumatologi ved Oslo universitetssykehus og kirurg.

Foto: Victoria Wilden / NRK

Alvorligheten av skaden til en pasient vurderes først og fremst etter hvor stor fare det er for at hun eller han dør, forteller Gaarder.

Legene ved akuttmottaket gjør vanligvis vurderingen kort tid etter at pasientene har kommet til sykehuset, som oftest innen én time. Denne vurderingen gjøres så tilgjengelig for pressen.

– Hvis det er stor risiko for at pasienten vil dø av skadene sine, kaller vi det livstruende i en tidlig fase. Og hvis det er mindre sannsynlig, men ikke umulig at pasienten dør, og pasienten har betydelige skader, vil vi kalle det alvorlig.

Vurderingene gjøres med skjønn av hver enkelt kirurg, derfor kan de også variere.

– Ved moderate skader er det lite sannsynlig at pasienten kommer til å dø. Men pasienten kan definitivt få langvarig sykehusopphold og komplikasjoner underveis, i tillegg til at man ikke kan utelukke varige mén. Ved lettere skader er det også mer uvanlig med varige mén, men ikke utelukket.

I tillegg er alder, sykdom og medisinbruk med på å påvirke hvordan skadene arter seg etter en ulykke.

– En eldre person som går på blodfortynnende medisiner og får et relativt beskjedent slag mot hodet, kan få en indre blødning som kan bli livstruende. Hos en ung, frisk person ville den samme skaden kanskje bare resultere i en hjernerystelse, sier Næss.

– Tid fra skade til du kommer til behandling på sykehus har betydning og er ofte lang i Norge. Du er tryggere desto nærmere du er et sykehus som kan ta imot skadepasienter dersom uhellet først er ute, sier Gaarder.

Fall- og trafikkulykker er mest alvorlige

Pål Aksel Næss

TAR IMOT SKADDE: Overlege Pål Aksel Næss er kirurg ved akuttmottaket ved Oslo Universitetssykehus.

Foto: Victoria Wilden / NRK

– De fleste alvorlige skadene vi behandler er blødning– og knusningsskader fra trafikk- og fallulykker, sier Næss.

Når en skade er livstruende er det som regel fordi pasienten har store hodeskader eller store blødninger.

– Skader i armer og ben er sjeldent livstruende. De vil som regel kunne kategoriseres som lette eller moderate, sier Gaarder.

– Men et åpent brudd kan gi plager, komplikasjoner, langvarig behandling og varig nedsatt funksjon, sier Gaarder.

Ifølge kirurgene finnes det flere eksempler på både lette og moderate skader som har store konsekvenser for folks liv. For eksempel regnes hjernerystelse som en lett skade, men pasienten kan plages med hodepine i lang tid etterpå, bli sykemeldt og få nedsatt livskvalitet.

Fortsatt merket etter ulykken

Tommek Rønning er tilbake i jobb og tilbake på sykkelen. Men alt er ikke som før.

Han har fortsatt vondt når han går, og bruker kompresjonsstrømper på det skadde benet hver dag for å holde hevelsen nede. Det som politiet mente var en lettere trafikkskade har hatt stor innvirkning på livet til Rønning. For han opplevdes det som en alvorlig skade.

– Foreløpig er det varig mén.

Da han dro fra sykehuset fikk han med seg en rullestol for at han skulle klare å komme seg rundt i byen. Og den store jobben med å trene opp benet begynte for alvor.

– Jeg måtte trene opp benet helt fra "scratch".

Han begynte med å trene med lette vekter. Etter to-tre måneder fikk han klarsignal fra legene om at han kunne sykle forsiktig.

– Jeg fikk gode følelser da jeg fikk lov å sitte å tråkke igjen, sier han og flirer litt.

Traumestue akuttmottaket på Ullevål

KLART: Dette er traumestuen på akuttmottaket på Ullevål universitetssykehus. Her står alt klappet og klart til å ta i mot skadde. Kommer du hit som pasient har du trolig vært med i en alvorlig ulykke. Den midterste plassen er klargjort for barn.

Foto: Victoria Wilden / NRK

Mistet førerkortet

– Denne saken husker jeg godt fordi bildene var så dramatiske, sier politiadvokat Eric Lindset i politiet i Oslo.

I politiets sak står det at Tommek Rønning har fått en alvorlig bruddskade i benet.

– Syklisten har kommet nedover og billisten har ikke klart ikke å ta en unnamanøver. Han brøt vikeplikten da han svingte til venstre.

Mannen som kjørte på Rønning fikk en bot på 6000 kroner og ble fratatt førerkortet i 3,5 måneder for brudd på vikeplikten.

Fant igjen seg selv som en notis

Tommek Rønning er omtalt som en person som er lettere skadet i en ulykke mellom en bil og en syklist i notisen på NRKs nettsider. Hvis man ikke kjenner til de involverte er det umulig å vite hvem de er. Og det tok tid før Tommek visste at han hadde fått medieomtale.

– Jeg fikk vite det tilfeldigvis for noen måneder siden, sier han om notisen.

Det var etter at han fortalte om ulykken til nye kollegaer at han fikk vite at han hadde blitt omtalt på NRK.no. En kollega hadde googlet seg til ulykken.

– Så sa kollegaen min på fleip at det er tydeligvis forskjell på hva folk definerer som lettere og hardt skadet. Jeg klarte jo ikke å gå etterpå.

Den ødelagte sykkelen til Tom Erik Rønning

BRUKKET PÅ FLERE STEDER: Det var her leggbenet til Tommek traff. Sykkelrammen brakk på flere steder. Den ser fremdeles hel ut, men det er bare fordi fibrene på innsiden holder den sammen.

Foto: Victoria Wilden / NRK