– I Oslo og Akershus ser vi at veksten i kollektivreiser er den høyeste av alle byene vi har sett på, sier Jérôme Pourbaix i International Association of Public Transport (UITP), som er en internasjonal organisasjon for offentlig transport.
Organisasjonen jobber med å øke livskvalitet og økonomisk velferd ved å fremme bærekraftig transport i byområder over hele verden.
I løpet av fjoråret var det fem prosent, eller 15 millioner flere kollektivreiser enn i 2014. Det er særlig den skinnegående transporten som har hatt en kraftig økning i antall passasjerer.
– Alt av trikk, buss og bane går oftere. Det gjør at folk glemmer rutetabellene og går til stoppestedene når de skal reise. Det har vært en stor suksess, sier administrerende direktør i Ruter, Bernt Reitan Jenssen.
- T-banen: 94,4 millioner reiser i 2015
- Trikk: 54,5 millioner reiser i 2015
Må øke kapasiteten i sentrumstunnelen
Men det spørs om det er plass til å fortsette. Kollektivsystemet må frakte fem prosent flere hvert år de neste årene fremover og allerede er sentrumstunnelen under Oslo nær full kapasitet.
– Vi har økt antall avganger i kvarteret fra 7 til 8. Vi kjører på en annen, men en like sikker måte, og har dermed økt kapasiteten i den belastede fellestunnelen, sier Cato Hellesjø, administrerende direktør i Sporveien AS.
Sporveien har økt antall vogner fra 92 til 106 i tunnelen, og ser på nye måter å planlegge den øvrige trafikken på, for å få den til å bli mer effektiv.
– Vi må øke kapasiteten mer i årene som kommer og vi trenger å gjøre arbeidet smartere i Sporveien, sier han.
- LES MER:
- LES MER:
Flere direkteforbindelser på tvers
Innen 2020 skal den nye trikkeflåten til Sporveien være på plass. Denne skal lette på trykket i sentrum, men det viktigste er et tettere nett av ruter også utenfor sentrum.
– Vi ønsker å bygge flere tverrgående forbindelser, blant annet en trikk på ring 2. Dette vil gjøre det mulig å reise på tvers, og reise direkte dit man skal, forteller Reitan Jessen.