– Vi skulle ta bussen til Ullevål. Sam på ti måneder gråter ganske mye når han er sliten og trøtt. Etter en liten stund på bussen begynte han å gråte. Da fikk vi først beskjed over høyttaleren at vi måtte gjøre noe med det barnet som skrek, for det bråkte veldig, forteller Shahrzad Nouri.
Hun og mannen Anil Choudhari tok bussen fra Carl Berners plass mandag formiddag med sønnen Sam.
– Vi tenkte først at det var en rar beskjed å få over høyttaleren, men gjorde ikke noe mer med det, sier hun.
– For mye bråk
Sønnen sluttet å gråte, men etter noen stopp begynte han igjen.
– Da sa sjåføren igjen over høyttaleren at han ikke kunne kjøre med så mye bråk, og at han ikke ville kjøre videre før vi hadde fått barnet stille, fortsetter hun.
– Har du opplevd noe slikt før?
– Nei, vi ble veldig overrasket. Det var en uventet beskjed å få fra en bussjåfør, sier hun.
LES OGSÅ:
- Små barn kastet av skolebussen
- Bussjåfør skjelte ut utviklingshemmede
- Kvinne med niqab kastet av bussen
- Bussjåfør sendte sms mens han kjørte
– Nektet å kjøre
Faren gikk fram til sjåføren og sa at det ikke gikk an å trykke på en av-knapp for å få barnet til å slutte.
– Hvordan var stemningen mellom dere?
– Det var en veldig trykket stemning i utgangspunktet. Jeg var sint, men greide å beherske meg og var gemyttlig, sier Anil Choudhari.
Han fikk beskjed om at sjåføren ikke aktet å kjøre videre før de hadde fått ro på babyen.
Nektet å gå av
– Jeg sa at vi ikke aktet å gå av bussen. I og med at det var få stopp igjen til Ullevål, og vi hadde legetime på sykehuset, følte vi til slutt at det var greit at vi fikk være med dit, forteller Anil.
De to foreldrene oppfattet det ikke som om noen av medpassasjerene reagerte på gråten.
– De var vel heller på lag med oss, sånn som vi oppfattet situasjonen. Man er vel stort sett innforstått med at barn gråter, fortsetter han.
– Hva tenker du om sjåføren?
– Jeg tenker at han må ha hatt en veldig dårlig dag. Jeg tenkte mye annet først, men landet på det. Det blir nok til at vi tar kontakt med Ruter og sier hva som har skjedd. Det her går jo ikke an, avslutter han.
Ruter har ansvaret for kollektivtrafikken i Oslo og Akershus, mens det er ulike operatørselskap som kjører rutene.
Kan sette av plagsomme passasjerer
Kommunikasjonsrådgiver i Ruter, Gro Janborg, sier bussjåfører kan be folk som bråker om å forlate kjøretøyet.
– Jeg vil jo først og fremst si at dette ikke er en problemstilling som inntreffer særlig ofte, heldigvis. Så tenker jeg at i slike situasjoner får vi prøve å være overbærende med hverandre. Men det står i transportvedtektene som er godkjent av Samferdselsdepartementet, at reisende som sjenerer andre, kan settes av på et stoppested underveis. Som sagt så blir det en skjønnsmessig vurdering og stort sett vises det nok forståelse for at et spedbarn kan gråte. Det oppfordrer vi selvsagt førerne våre til å gjøre, sier hun.
– Familien sier de vil klage. Hvordan vil Ruter følge denne saken videre?
– Jeg vil oppfordre alle som opplever å ikke få den behandlingen de mener de har krav på, å kontakte Ruter. Deretter vil vi behandle henvendelsene. I denne saken vet jeg ikke nok til å kunne uttale meg spesifikt om hva som vil bli gjort med en eventuell klage, men vi vil følge opp overfor operatør, avslutter hun.
Har du eller noen du kjenner opplevd noe lignende?
Tips oss her (03030@nrk.no)