Bydelene St. Hanshaugen, Gamle Oslo og Frogner innførte beboerparkering i januar.
Ordningen skulle redusere parkering av biler uten tilhørighet i området, og har stort sett fungert som den skal.
Trafikketatens evaluering av prøveperioden viser at ni av ti beboere mener at det siden har blitt enklere å parkere.
Nå ønsker folk på Majorstua at ordningen blir videreført og utvidet.
- På dagtid har man fått redusert parkering av bilister som ikke bor i området, og det ønsker man også å gjøre på kveldstid. De ønsker ordningen hele døgnet, slik som i andre land, sier leder i Majorstua Vel, Svein Danielsen.
Vanskeligere for næringslivet
Men det er ikke alle som er fornøyd.
Førti prosent av de virksomhetene som krever næringstransport sier at ordningen har gjort driften av virksomheten vanskeligere. Blant annet sliter de med å få parkeringstillatelse, og mener ordningen er for dyr.
Fotograf Frank Rud driver Studio Vest på Frogner og sier at mange næringsdrivende nå ser på parkeringsbøter som en del av hverdagen fordi de ikke kan parkere lovlig.
- Bakeren på den andre siden av veien kjører hele tiden. Han må betale 700 kroner i uka for å stå her. Det blir 34 000 kroner i året. Da lønner det seg heller å ta bøtene, sier Rud.
Forandring
Gruppeleder for Høyre i bydelsutvalget på St. Hanshaugen, Rune Aale-Hansen sier han ønsker å forandre på dette når ordningen skal diskuteres til høsten.
- Da etaten utformet ordningen tok man ikke hensyn til de næringsdrivende. Dette en noe vi definitivt må ta hensyn til dersom ordningen skal videreføres og innføres i hele indre by.
Les også:
Les
fra Oslo og Akershus. Du kan også følge NRK Østlandssendingen på .Her har det vært beboerparkering i et halvt år: