NRK Meny
Normal

Byrådet vil tvinge bilistene i hus

Oslos bilister skal tvinges til å bruke parkeringshusene. Det vil byrådet sørge for gjennom å skru opp prisen på gateparkering i sentrum.

Guri Melby

VIL HA DYRERE PARKERING i OSLO: Guri Melby ser for seg mer differensierte priser enn i dag ut fra hvor i sentrum og når på døgnet folk parkerer.

Foto: Olav Juven / NRK

– Gatearealet i sentrum av Oslo er veldig verdifullt, konstaterer miljø- og samferdselsbyråd Guri Melby (V).

– Vi har andre ting som vi prioriterer høyere enn gateparkering, for eksempel plass til kollektivtrafikken, plass til fotgjengere og plass til syklister, sier hun.

Torsdag legger byrådet fram en sak der de lanserer flere virkemidler for å begrense etterspørselen etter gateparkering, og samtidig stimulere til økt bruk av de private parkeringshusene.

«Byrådet mener dette i hovedsak kan gjøres ved gradvis å justere prisen på gateparkeringen slik at den i større grad samsvarer med avgiftsnivået til de private parkeringshusene,» heter det i saken.

Tidligere tiders tankegang om at tilgjengelig parkering på gateplan i sentrum er en selvfølge, må revurderes.

Byrådssak 235/14

Hva betyr det i praksis? Hvor mye dyrere skal det bli å parkere på gata? Like dyrt eller dyrere enn i parkeringshusene? Guri Melby ser for seg mer differensierte priser enn i dag ut fra hvor i sentrum og når på døgnet folk parkerer.

– De mest attaktive plassene kan være ganske mye dyrere enn i dag, mens de mindre attraktive plassene ikke behøver å være så mye dyrere, sier hun.

Omvendt pris i andre byer

En kartlegging Bymiljøetaten har gjennomført viser at Oslo har en omvendt
avgiftsstruktur i forhold til sammenlignbare byer som Bergen, Trondheim, København, Stockholm og Göteborg.

Et fellestrekk ved disse byene er at avgiften for gateparkeringen er høyere enn
parkering i parkeringshus. Dette er stikk i strid med Oslo hvor det er billigere å stå parkert på gateplan enn i parkeringshus.

– I dag er det slik at gateparkering på kommunale plasser utkonkurrerer parkeringshusene. Det er nesten halv pris. Vi ønsker allerede i 2015 å sette i gang forsøk der vi setter opp prisen enkelte steder for å se om det gjør at folk velger parkeringshus i stedet, sier Melby.

Langt til nærmeste p-hus

NRK tok turen til Kvadraturen for å snakke med folk som valgte å lete etter en parkeringsplass på gata. De fleste oppga pris og det at det er langt til nærmeste parkeringshus som grunn, særlig de som bare var ute på et kort ærend.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Anila Hanif

PÅ PARKERINGSJAKT: Anila Hanif var heldig som fant en ledig parkeringsplass i Kvadraturen.

Foto: Edin Babic / NRK

– Dette er mye nærmere dit jeg skal. Jeg har parkert i parkeringshus også, men føler at det er dyrere, sier Anila Hanif.

Hadde du parkert der hvis det var billigere?

– Ja. Det er vanskelig å finne parkering i gata, men nå var jeg heldig og fant en. Ellers hadde jeg sikker endt opp i et parkeringshus uansett, sier hun.

El-biler i bomberommene

Kartleggingen til Bymiljøetaten viser at det er mye ledig kapasitet i parkeringshusene, faktisk så mye at all gateparkering i Oslo sentrum ville fått plass under tak.

Byrådet ser likevel at en prisøkning på gata vil føre til større press på de private parkeringshusene. Derfor vil de ta i bruk de kommunale tilfluktsrommene for å øke antallet korttidsparkeringsplasser, ladeplasser for elbil, bildelingsplasser og parkeringsplasser for MC.

Fem tilkfluktsrom i eller rett utenfor sentrum, som i dag i hovedsak er utleid til langtidsparkering, er aktuelle:

  • Abelhaugen, innkjøring fra Munkedamsvegen.
  • St. Hanshaugen, innkjøring fra Ullevålsveien 28.
  • Stensparken, innkjøring fra Fagerborg kirke/Pilestredet.
  • Maridalsveien ved Maridalsveien 14.
  • Akershus festning/Kontraskjæret, innkjøring fra Myntgata.

Må bli lettere å finne fram

Det at dagens avgiftsnivå på gateplan i Oslo er betraktelig lavere enn i parkeringshus skaper insentiver til først å lete etter en parkeringsplass på gateplan før bilistene eventuelt velger å benytte et dyrere parkeringshus, med den letekjøring og forurensing det medfører.

Byrådssak 235/14

I tillegg til å bruke prismekanismen vil byrådet ha et samarbeid med de private parkeringsselskapene for å gjøre parkeringshusene mer attraktive.

– Vi må få til et bedre visningssystem slik at folk vet hvor de kan parkere hen og hvor det er ledig. Hvis du er ukjent i Oslo i dag, er det vanskelig å finne fram til riktig sted å parkere hvis du skal til Nationaltheatret eller Oslo City, for eksempel, sier Guri Melby.

Skumle parkeringshus

Byrådet vil også at parkeringsselskapene gjør at parkeringshusene oppleves som tryggere og skriver følgende i saken:

«Enkelte personer kvier seg for å bruke p-hus da de oppleves som trange, mørke, det er dårlig merking av utgang og kan være vanskelig å finne tilbake til bilen sin.

Tiltak som bedre belysning, lyst interiør, kameraovervåking og god merking av utganger vil kunne gjøre parkeringshusene mer attraktive for brukerne.

For å gjøre p-husene mer attraktive for barnefamilier kan man tilby såkalte familieplasser. Dette er bredere plasser nær inn- og utgang som gjør det lettere å åpne dører for å feste barn i bilsete, laste inn barnevogn og lignende.»

Polstring av utsatte søyler slik at risikoen for å ripe opp bilen blir mindre, blir også ansatt som et nyttig tiltak.

Parkeringsplasser skal vekk

Saken sier ingenting om hvor mange parkeringsplasser som skal fjernes fra sentrumsgatene, men Guri Melby levner ingen tvil om at dette er en overordnet målsetning.

– Prioriteringen av hvilke grupper som skal komme først når det gjelder gateareal i sentrum er klar. Det er fotgjengere, syklister og kollektivreisende som prioriteres høyst, og da kommer gateparkering lenger ned på lista, avslutter Melby.