NRK Meny
Normal

Vil styrke miljøfartsgrensen

Miljøbyråden i Oslo vil gjøre miljøfartsgrensen til den eneste gjeldene, etter at det ble klart at man ikke kan straffes for å bryte den.

Video Vil beholde miljøfartsgrensen

Vil beholde miljøfartsgrensen

Tidligere denne uken fortalte NRK om en 35 år gammel mann som slapp straff for å bryte miljøfartsgrensen i Oslo.

Miljø- og samferdselsbyråd Ola Elvestuen (V) tror den eneste løsningen er at miljøfartsgrensen oppfattes som den eneste fartsgrensen.

Han vil fjerne de gule skiltene med påskriften miljøfartsgrense, og gjøre den reduserte fartsgrensen til eneste gjeldende på vinteren.

– Det vi trenger er fartsgrenser som har en miljøbegrunnelse og som er lavere om vinteren når vi må bekjempe svevestøv, sier Elvestuen til NRK.

Tatt i 100 km/t på Ringveien

Bakgrunnen for at flere nå krever en opprydning rundt miljøfartsgrensen er en dom fra Borgarting lagmannsrett.

I dommen gjøres det klart at man ikke kan straffes for å bryte miljøfartsgrensen, etter at en mann som ble tatt i 100 kilometer i timen på Ringveien slapp straff.

35-åringen kjørte på en strekning som var merket med miljøfartsgrense på 60 kilometer i timen, men retten mente mannen bare kunne dømmes til å betale bot for den delen av fartsovertredelsen som overskred den opprinnelige fartsgrensen på 80 kilometer i timen.

Dermed unngikk mannen å miste førerkortet.

Saken fortsetter under videoen.

Video Krever svar miljøfartsgrenser

Se hva bilister i Oslo synes om miljøfartsgrensen.

Skaper forvirring på veiene

Siden svært få holder seg til miljøfartsgrensen, og det nå er klart at man ikke kan straffes for å bryte den, mener NAF at skiltene skaper forvirring og utrygge veier.

– Dette undergraver respekten for trafikksikkerhet og respekt for fartsgrenser, sier kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.

Hun mener Samferdselsdepartementet må rydde opp.

– Folk er forvirret! Prøver du å holde miljøfartsgrensen blir du forbikjørt, sier hun.

Tror folk vil følge reglene

Foreløpig har departementet bestemt at fartsgrensen skal bli, selv om man ikke vet hvordan den skal håndheves.

Elvestuen mener de gule skiltene må ned for at folk skal holde seg til miljøfartsgrensen, og vil ta kontakt med departementet for å få klarhet i saken.

– Grunnlaget for loven er ikke tydelig nok. For Oslo er det viktig å holde forurensingen lav, sier Elvestuen.

Samferdselsdepartementet og Justisdepartementet skal nå finne ut hvordan miljøfartsgrensen skal håndheves.