Samferdselsdepartementet har godkjent NSBs ønske om å redusere persontogrutene på Gjøvikbanen i rushtiden. Årsaken er at linjen ødelegger vognene og medfører forsinkelser.
- Les:
- Det er uforståelig at eksisterende jernbanenett i Norge, som for eksempel Gjøvikbanen, må skjære ned på rutetilbudet fordi sporene er så svingete og dårlige at vognene ødelegges, sier Bård Hoksrud (Frp), nestleder i Stortingets samferdselskomite til Nationen.
Frp krever at regjeringen umiddelbart setter inn strakstiltak for å utbedre eksisterende jernbanenett i Norge istedenfor å bruke 50 millioner på å utrede lyntog.
- En slik satsing er mye mer nyttig enn å bruke millioner av kroner på utredninger av lyntog som aldri blir en realitet likevel, mener Hoksrud.
800 innstillinger
I vinter var det over 800 innstillinger på banen, noe NSB mener den dårlige toglinjen i stor grad har skyld i.
- Les:
- Les:
Informasjonssjefen i Jernbaneverket Region Øst har tidligere sagt til NRK at det er behov for milliardinvesteringer til helt nye banestrekninger som erstatning for de gamle og svingete.
Samferdselsdepartementet har i mellomtiden gitt Gjøvikbanen medhold i at reduksjonen skaper bedre forutsigbarhet for kundene ved at de avgangene som blir igjen, blir mer punktlige.