Hopp til innhold

Vil stenge Oslo-gater for trafikk

Store deler av kvadraturen i Oslo sentrum kan bli blifri.

Uteservering Grunerløkka, illustrasjon

Grünerløkka er ekspempel på et et sted i Oslo som er fylt med kaféer, resturanter og folk. Nå kan de som liker å kose seg på uteresturanter få mer boltreplass også i sentrum.

Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

Fotgjengere og de som liker å kose seg på uteresturanter kan få mer boltreplass i Oslo sentrum.

– Nå står vi på Fridtjof Nansens plass. Dette er et ypperlig eksempel på et sted som kan fylles av kaféer, resturanter og folk i stedet for trafikk-kaos, sier Andreas Behring (SV).

Han er leder for en arbeidsgruppe underlagt Bymiljøetaten, som har lagt fram et forslag om å stenge flere områder i Oslo sentrum for biltrafikk.

Artikkelen fortsetter under bildet

Andreas Behring

– Fridtjof Nansens plass er et ypperlig eksempel på et sted som kan fylles av kaféer, resturanter og folk i stedet for trafikk-kaos, sier SVs Andreas Behring.

Foto: Stig Weston

– Handel og kultur

I tillegg til Fridtjof Nansens plass utenfor Oslo rådhus vil gruppen også stenge Christiania torg, og kun la kollektivtrafikk kjøre gjennom Prinsens gate og Tollbugata.

– Vi vil gjøre trafikkmønsteret i kvadraturen slik at trikken går to veier i Prinsens gate og bussen to veier i Tollbugata, og på den måte gi ny giv til området, sier Andreas Behring.

– Vi kan bruke gateplanet til å skape liv, handel, kultur og gode byopplevelser.

Politisk enighet

Oslo bystyre skal behandle forslaget neste uke, og Behring mener det er liten politisk uenighet om saken.

– Det er liten grunn til at man skal bruke Oslo sentrum til gjennomkjøring når man har gode alternativer, sier Andreas Behring.

– I tillegg er mye av pengene allerede på plass.

Selv om Behring venter seg liten politisk strid om saken, sier Annelise Høegh (H) som også sitter i arbeidsgruppen, at det ikke er flertall i komiteen for å gjøre Fridtjof Nansens plass og Christiania torg bilfri.

– Vi ønsker at det skal være mulig å kjøre gjennom Oslo sentrum i Rådhusgaten. Det er derimot trolig et flertall for å ha trikketraseen gjennom Prinsen gate og den toveis busstrafikken i Tollbugata.