NRK Meny
Normal

Vil legge ned 20-bussen og 37-bussen

SV ønsker at bussrutene skal bli trikkeruter.

Ruter buss

SV vil erstatte 20-bussen og 37-bussen med trikkelinjer.

Foto: Lien, Kyrre / SCANPIX

Målet er å bedre kapasiteten.

SV hevder trikken vil gi flere passasjerer, større pålitelighet og et mer miljøvennlig tilbud.

- Sv som et miljøparti ser at folk foretrekker trikken. Bygger man ut trikkelinjer så får man flere mennesker over på kollektivtrafikk. Det er utrolig viktig. Både for bymiljøet i Oslo, med mindre utslipp i Oslo. Men det er også viktig for å ta vår del av ansvaret for klimatrusselen, som jo er en dødelig trussel for menneskeheten, sier SVs miljøvernminister Erik Solheim.

Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim
Foto: Holm, Morten / SCANPIX

Partiet peker også på at andre land har erfaringer med at langt flere bruker trikken, enn bussen.


- All erfaring viser at når du legger skinner som trikk og T-bane går på, blir det mer attraktivt for folk. Da er det flere som velger å ta det, forteller SVs 2. kandidat til stortingsvalget, Heikki Holmås.

400 millioner kroner mer i kollektivmidler

Valgløftet om å gjøre Oslos to tyngste busslinjer til trikkelinjer, er en del av SVs kollektivvisjon, som ble lansert i dag.

Visjonen inneholder også krav om sammenkobling av T-banene i Groruddalen og trikk over Grønland, gjennom Fjordbyen og til Gjersrud-Stensrud.

Dersom Oslo er med på visjonen, vil SV gi kommunen 400 millioner kroner mer i kollektivmidler fra staten hvert år.

- Ingen forbedring for passasjerene

Oslos samferdselsbyråd, Jøran Kallmyr fra FrP, mener SVs planer ikke vil komme til nytte for passasjerene.

- Det viser at SV ville vært ubrukelige til å styre kollektivtrafikken i Oslo. De vil bruke langt over en milliard kroner på å investere i noe som ikke vil gi noe nytte for passasjerene. Det vil ikke gi passasjervekst og heller ingen andre forbedring for passasjerer i Oslo, sier han.

20-bussen og 37-bussen er de siste bussrutene Kallmyr vil erstatte med trikk.

- De to bussene de vil erstatte har en større transportmengde enn det trikkelinjene har. Vi har sørget for en massiv økning i passasjerer på de to busslinjene. Vi har satset på flere avganger og det har vært et populært tiltak blant passasjerene. Det å erstatte dette med trikk vil øke driftskostnadene enormt uten å få noe tilbake for det. Om jeg skulle brukt over en milliard på kollektivtrafikken i Oslo, er dette de to siste rutene jeg ville erstattet med trikk, sier samferdselsbyråden.

Hva mener du? Si din mening