- Alle dødsulykker på veien bør føre til raskere utbedring

Da han mistet lillesøsteren, svogeren og niesen sin i trafikken, startet han arbeidet for økt sikkerhet på veiene. Denne uken opplevde han at tunnelen han selv bruker ukentlig, var åsted for nok en dødsulykke.

Geirr Tangstad-Holdal

Geirr Tangstad-Holdal startet foreningen Nei til Frontkollisjoner etter å ha mistet tre nære familiemedlemmer.

Foto: Privat
Rune Jensen
Journalist
Trine Bråthen
Journalist

Etter å ha mistet tre nære familiemedlemmer i en frontkollisjon for 8 år siden, startet Geirr Tangstad-Holdal foreningen Nei til Frontkollisjoner - i kampen mot flere trafikkulykker.

Denne uken var tunnelen han selv kjører gjennom flere ganger i uken på vei mellom Nittedal og Oslo, åsted for en dødsulykke: En motorsyklist omkom etter å ha kollidert med to personbiler.

Nå foreslår foreningen strakstiltak i Hagantunnelen etter dødsulykken tirsdag.

Lenge til utbygging

Dødsulykke i Hagantunnelen

En motorsyklist mistet livet i Hagantunnelen tirsdag.

Foto: Erik Engen / NRK

For selv om lokale politikere nå presser på for å fremskynde utbyggingen av Hagantunnelen fra ett løp til to - altså slik at biler ikke møtes inne i tunnelen - er dette trolig noe som tar tid.

– Jeg tror det vil være vanskelig å komme i gang med byggingen før etter 2018, sa Nils-Erik Bogsrud avdelingsdirektør for vegavdeling Akershus, Statens Vegvesen til NRK tidligere i uken.

– Alle dødsulykker på norske veier bør få konsekvenser ved at man fremskynder utbedringen. Det er klart det er mulig å komme i gang tidligere, hvis det bare er politisk vilje til det, mener Tangstad-Holdal.

Han sier han ofte kjører med hjertet i halsen og tenker på hva som kan skje, når han ser møtende biler som kjører over fartsgrensen på 70 km/t inne i tunnelen.

Plastbrikker i veien

Som et midlertidig strakstiltak i Hagantunnelen vil foreningen Nei til frontkollisjoner at veimyndighetene ser til Trøndelag.

– I Helltunnelen nord for Trondheim har de festet små, reflektor-plastbrikker langs den gule midtstripen, og slike burde man ha i alle enløpstunneler, mener Geirr Tangstad-Holdal.

– De hjelper selvfølgelig ikke hvis sjåføren får et illebefinnende, men det viser seg at folk holder seg lenger unna midtstripen og senker farten. Tiltaket viser også folk at dette er en farlig strekning.