Hopp til innhold

Vil ha slutt på gravearbeid i byen

Oppgravde kjørefelt og plagsomme omkjøringer i Oslo sentrum kan bli historie. Oslo Arbeidersamfunn mener at de har løsningen som kan spare byen for all graving i fremtiden.

Gravearbeid i Oslo

Veiarbeid og graving i Oslo skaper store problemer for bilistene i Oslo.

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

Delvis stengte veier, oppgravde kjørefelt og omkjøringer i Oslo sentrum har blitt en del av hverdagen til hovedstadens mange bilister.

– Det er klart at det påvirker jobben vår på en negativ måte, sier taxisjåfør Mohammad Qadeer.

Mohammed Qadeer

Mohammad Qadeer

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

Qadeer har vært taxisjåfør i 16 år og kjenner gatene i Oslo godt. Han er oppgitt over at graveaktiviteten på veiene nå har blitt større enn noensinne.

– Det er ikke snakk om ett sted. Det er hindringer uansett hvilken retning vi kjører eller hvilken vei vi tar, sier Qadeer.

Irriterte taxikunder

Konsekvensen av gravingen er omkjøringer og stengte veier. Dette går først og fremst utover taxikundene.

– Det er mange kunder som blir irriterte når de kommer for sent på grunn av omkjøringer og i tillegg må betale ekstra, sier Qadeer.

Han forteller at han pleier å slå av takstameteren når det oppstår slike situasjoner.

– Men da går det selvsagt økonomisk utover oss, for vi må bruke mer drivstoff og tid når vi skal kjøre alternative ruter, forteller han.

Luker i asfalt for vedlikehold

Lederen i Oslo Arbeidersamfunn, Fredrik Mellem

Fredrik Mellem

Foto: Hanna Seferowicz / NRK

Lederen i Oslo Arbeidersamfunn, Fredrik Mellem, mener at hovedstaden bør bygge moderne vedlikeholdstunneler som man kan gå inn i via luker i asfalten.

Ifølge Mellem vil dette spare byen for all graving i fremtiden.

– I utgangspunktet var det bare vann og kloakk som gikk under jorda. Nå er det også elektrisitet, fjernvarme og fiberoptikk. Dette må i fremtiden legges i store, felles vedlikeholdstunneler slik at de ulike selskapene kan gå ned og gjøre vedlikehold uten å måtte grave opp alle gatekryssene i Oslo, sier han.

Kostbart prosjekt

Et stort infrastrukturprosjekt i Oslo vil ta mange år å bygge ut.

Mellem medgir at prosjektet er kostbart, men han mener at det vil det være lønnsomt i lengden.

– De som startet å bygge Holmenkollen-banen, så kanskje ikke for seg et t-banesystem som vi har i dag. Dette er et prosjekt i lignede skala, sier Mellem.

Forslaget om at veiarbeid i fremtiden skal kunne foregå gjennom luker i veien blir godt tatt i mot av taxisjåfør Qadeer.

– Da blir vi ikke distrahert og forstyrret av deres arbeid. Så det er godt tenkt, men så spørs det hvordan det blir i praksis, sier Qadeer.