Hopp til innhold

Vil ha samletunnel for tog og bane

Det er dumt å grave opp sentrum to ganger, mener Oslo-politikerne og vil ha ny samletunnel for tog og T-bane.

T-bane

I fremtiden kan tog og T-bane få ny og felles tunnel i Oslo. Illustrasjonsfoto.

Foto: Kyrre Lien / Scanpix

Tidenes tunnelprosjekt kan være under oppseiling i Oslo.

Et enstemmig bystyre vil utrede muligheten for én ny felles tunnel både for jernbanen og T-banen under Oslo sentrum.

På grunn av sprengt kapasitet skal både jernbaneeier staten og T-baneeier Oslo kommune i gang med tunnelutredninger.

Bystyrets samferdsels- og miljøkomité gikk i går inn for å vurdere et samarbeid.

– Trenger ny tunnel for fremtiden

Kapasiteten er på bristepunktet i T-banetunnelen under Oslo sentrum. Derfor er muligheten for å øke tilbudet ytterst begrenset. I går beordret en enstemmig miljø- og samferdselskomité i bystyret utredning av ny tunnel.

– Kapasiteten i dag er altfor dårlig. Man kan sikkert gjøre noen små forbedringer, men man trenger en ny tunnel for å øke kapasiteten tilstrekkelig for fremtiden, sier Trine Dønhaug som er samferdselspolitisk talskvinne for SV.

Samferdselskomitéen peker på tre utredningsalternativer.

  • En utvidelse av dagens tunnel mellom Tøyen og Majorstuen med to spor.
  • En ny tunnel mellom dagens tunnel og nordre del av T-baneringen, for eksempel under Grünerløkka.
  • En felles tunnel både for tog og T-bane.

Hva mener du? Si din mening under artikkelen!

– Smart og naturlig

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa varslet utredning av ny Oslotunnel for togene tidligere i år. Og dermed bør jernbaneeier staten og T-baneeier kommunen se på mulighetene for å slå sine pjalter sammen, sier Trine Dønhaug.

Jøran Kallmyr

Samferdselsbyråd, Jøran Kallmyr, mener at en samletunnel ikke er en dum idé.

Foto: Anette Holth Hansen / NRK

– Jernbanen har også for dårlig kapasitet, da er det smart å se det i sammenheng, sier hun.

Uansett hvilke tunnelalternativer som velges, vil det koste stat og kommune mange milliarder kroner og ligge mange år fram i tid. Men å bygge én tunnel i stedet for to, høres lurt ut, sier Oslos samferdselsbyråd Jøran Kallmyr.

– Dersom Jernbaneverket uansett skal utrede en ny tunnel for tog, er det helt naturlig at vi går sammen for å utrede en ny felles tunnel for både T-bane og jernbane, sier Kallmyr.