Tidenes tunnelprosjekt kan være under oppseiling i Oslo.
Et enstemmig bystyre vil utrede muligheten for én ny felles tunnel både for jernbanen og T-banen under Oslo sentrum.
På grunn av sprengt kapasitet skal både jernbaneeier staten og T-baneeier Oslo kommune i gang med tunnelutredninger.
Bystyrets samferdsels- og miljøkomité gikk i går inn for å vurdere et samarbeid.
– Trenger ny tunnel for fremtiden
Kapasiteten er på bristepunktet i T-banetunnelen under Oslo sentrum. Derfor er muligheten for å øke tilbudet ytterst begrenset. I går beordret en enstemmig miljø- og samferdselskomité i bystyret utredning av ny tunnel.
– Kapasiteten i dag er altfor dårlig. Man kan sikkert gjøre noen små forbedringer, men man trenger en ny tunnel for å øke kapasiteten tilstrekkelig for fremtiden, sier Trine Dønhaug som er samferdselspolitisk talskvinne for SV.
Samferdselskomitéen peker på tre utredningsalternativer.
- En utvidelse av dagens tunnel mellom Tøyen og Majorstuen med to spor.
- En ny tunnel mellom dagens tunnel og nordre del av T-baneringen, for eksempel under Grünerløkka.
- En felles tunnel både for tog og T-bane.
Hva mener du? Si din mening under artikkelen!
– Smart og naturlig
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa varslet utredning av ny Oslotunnel for togene tidligere i år. Og dermed bør jernbaneeier staten og T-baneeier kommunen se på mulighetene for å slå sine pjalter sammen, sier Trine Dønhaug.
– Jernbanen har også for dårlig kapasitet, da er det smart å se det i sammenheng, sier hun.
Uansett hvilke tunnelalternativer som velges, vil det koste stat og kommune mange milliarder kroner og ligge mange år fram i tid. Men å bygge én tunnel i stedet for to, høres lurt ut, sier Oslos samferdselsbyråd Jøran Kallmyr.
– Dersom Jernbaneverket uansett skal utrede en ny tunnel for tog, er det helt naturlig at vi går sammen for å utrede en ny felles tunnel for både T-bane og jernbane, sier Kallmyr.