NRK Meny
Normal

Vil ha permanent bro til Sørenga

Den mye brukte broa til Sørenga skal bort så fort utbyggingen i Bjørvika er ferdig. Oslo Høyre vil ha en permanent bro på plass.

Broen fra Sukkerbiten til Sørenga

SØRENGA: Broen mellom Sørenga og Sukkerbiten var tidligere i sommer stengt i fire dager fordi den ene rampen var såpass skadet av slitasje at den kunne kollapse.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

Over 30.000 mennesker er innom Sørenga på en god sommerdag. Mange av dem bruker flytebroa over Bispevika til å komme seg dit. I tillegg bruker mange beboere på Sørenga broa hver dag når de skal på jobb eller skole.

Men broa skal i utganspunktet forsvinne når den 2,8 km lange havnepromenaden i Bjørvika blir ferdig i 2024.

– Mer komplisert enn Høyre nå later som

Eirik Lae Solberg

Eirik Lae Solberg (H) mener kommunen må bygge en permanent bro over Bispevika.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

Høyre foreslår å forandre planene og bygge permanent bro innen 2020.

– Vi må bygge en bro som tåler alle menneskene som vil ut hit, sier Eirik Lae Solberg, Høyres gruppeleder i bystyret.

I utgangspunktet skal broen vekk for å gi plass til båter som skal inn til den planlagte havna i Bispevika. Høyre vil bygge en bro som er så høy på noen punkter at små og mellomstore båter kan passere.

– Ypsilon-broa i Drammen er et godt eksempel på en mulig løsning, sier Eirik Lae Solberg.

Lan Marie Nguyen Berg

Lan Marie Berg, (MDG) byråd for miljø- og samferdsel.

Foto: CF-Wesenberg

Byråd Lan Marie Berg (MDG) er positiv til permanent bro.

– Utfordringen min er at Høyre-byrådet ikke planla at det skulle gå en bro over til Sørenga, men i stedet regulerte inn en utbygging av området utenfor Munch-museet som er i direkte konflikt med broen.

– Jeg er positiv til å få en permanent bro og har satt i gang et arbeid for å vurdere hvordan dette eventuelt kan gjøres, men dette er mer komplisert enn Høyre nå later som, sier byråd Lan Marie Berg.

Ypsilon bro i Drammen

Ypsilon-broa i Drammen er et godt eksempel på typen bro man kan lage over Bispevika, mener Solberg.

Foto: Heidi E. Odde / NRK

Flere gjester og beboere ønsker permanent bro

Ulf Laksnes

Ulf Laksnes bor på Sørenga og håper på både permanent bro og forbedrede toalettfasiliteter.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

Ulf Laksnes har bodd på Sørenga i fem år. Han bruker broa nesten daglig og vil nødig miste den.

– At den blir gjort permanent tror jeg mange her setter pris på, sier han.

Alle badegjestene NRK snakker med er enige med Laksnes.

– Det er veldig synd hvis broa forsvinner, det er langt å gå rundt, sier Cecilie Skjong.

– Nå er jo kollektivtilbudet ut til Sørenga relativt dårlig per nå, så jeg tror det er veldig mange som har nytte av den broa, sier Helge Ratvik.

Cecilie Skjong og Helge Ratvik

Cecilie Skjong og Helge Ratvik håper at det bygges en permanent bro.

Foto: Andreas de Brito Jonassen / NRK

Venstre vil heller ha sentrumsferge

Både Fremskrittspartiet og Venstre sier at de støtter Høyres forslag, men Venstres gruppeleder, Hallstein Bjercke, sier de helst vil ha en annen løsning.

– Vi ønsker å utrede en sentrumsferge som skal gå i skytteltrafikk mellom kaiene i Oslo, forteller Bjercke.

Han mener en bro vil kunne sperre havna i Bispevika for seilbåter og andre fartøy, og vil derfor se om ikke en ferge mellom Bygdøy, Aker Brygge, Bjørvika og Sørenga kan være en bedre løsning.

Laster kart, vennligst vent...

Den planlagte havnepromenaden i Bjørvika skal bli 2,8 kilometer lang. Oslo Høyre vil ha en permanent bro mellom Sukkerbiten og Sørenga i tillegg.