Hopp til innhold

Vil få fortgang i kollektivfelt

Samferdselsministeren åpner for at det kollektivfelt på E18 mellom Lysaker og Asker kan bygges raskt.

Lysaker
Foto: Lasse Tur / Scanpix

Et kollektivfelt vil forhindre at busser står i kø sammen med personbilene og vil gi et bedre tilbud til de reisende.

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa åpner nå for at dette kan skje raskt, for å unngå at bussene står i kø sammen med personbilene.

- Fornøyd med svaret

Mannen som ba statsråden om å vurdere kollektivfelt, stortingsrepresentant fra Arbeiderpartiet i Akershus, Gorm Kjernli, er fornøyd:

– Med tanke på at denne saken har vært opp tidligere der svarene fra departementet og veivesenet har vært mye mer negative er jeg fornøyd med at ministeren her sier at man vurderer tiltak som kan gjennomføres på kort tid og at kollektivfelt og andre fremkommelighetstiltak kan gjennomføres. Svaret sier ikke noe om hvor fort dette skal skje så det må følges opp.

Åpner for kollektivfelt på E18

Kjernli stilte ministeren et skriftlig spørsmål tidligere denne måneden, der han spurte om samferdselsministeren ville ta initiativ til kollektivfelt på E18 vestover.

Svaret kom rett før helgen, og ministeren åpner opp for kollektivfelt på strekningen Lysaker-Asker. I svaret skriver hun blant annet:

« Spørsmålet om kollektivfelt på de delene av E18 i Akershus vest som ikke har kollektivfelt, har vært diskutert jevnlig. En permanent løsning ligger inne som premiss i planarbeidet for ny E18 gjennom Bærum. Realiseringen av en ny E18 ligger følgelig noen år fram i tid. Det er derfor behov for å vurdere tiltak som kan gjennomføres på kort sikt, og Statens vegvesen vurderer nå om kollektivfelt og andre framkommelighetstiltak kan gjennomføres på hele eller deler av strekningen Lysaker – Asker.»

- Bussene stamper i kø

Kjernli tolker det som meget positivt at samferdselsministeren sier det er behov for tiltak på kort sikt og at Vegvesenet nå vurderer om kollektivfelt og andre fremkommelighetstiltak kan gjennomføres på E18 ut av Oslo.

- I dag står bussene og stamper i samme kø som billistene, og det rimer dårlig med vårt ønske om at flere skal velge kollektivt sier han.

I sitt svar viser ministeren til at grenseverdiene for når kollektivfelt bør etableres, tidvis overstiges på strekningen Lysaker-Sandvika. Også strekningen videre til Asker har redusert fremkommelighet i ettermiddagsrushet.

Yrkestransportforbundet, som blant annet organiserer bussjåfører, har tidligere samlet inn underskrifter for kollektivfelt på strekningen.

- Det er kollektivfelt på strekningen inn mot Oslo, nå får vi håpe et felt ut av byen også kommer på plass, sier Kjernli, som kommer til å følge saken nøye i tida som kommer.