Hopp til innhold

Vil ha hurtigbåt til Fornebu

Hurtigbåter kan hindre ytterligere trafikkaos på Fornebu når Statoil flytter Oslo-kontoret dit til høsten, mener Akershus Venstre.

Nesoddbåten

Statoil flytter 2.500 arbeidsplasser til Fornebu.

Foto: Ill.foto:Heiko Junge / Scanpix

Forslaget går ut på at Nesoddbåten og båten som går fra Vollen i Asker, legger inn ekstra stopp på Fornebu før Aker brygge.

Siri Engesæth

Siri Engesæth

Foto: Venstre

– Vi som jobber her på Fornebu ser hvordan trafikken står dønn stille på morgenen. Allerede nå før Statoil-bygget er oppe, står det kø om morgenen en kilometer før Telenor og hele veien inn i parkeringsanlegget, sier Siri Engesæth, nestleder i Akershus Venstre.

Engesæth mener båt vil få mange av de 15.000 som vil arbeide på Fornebu til høsten av veien.

Som en sammenlikning kjører Nesoddbåten tre båter i timen i morgenrushet. Hver båt har kapasitet til å ta 600 passasjerer. Båten fra Vollen i Asker har kapasitet til å ta 250 passasjerer. Den går tre ganger i løpet av hele morgenrushet.

Ny båtstrategi

Sofie Bruun

Sofie Bruun

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

Det er Ruter som eventuelt vil være ansvarlig for båtruter til Fornebu. Sofie Bruun sier hun syns det er spennende at folk vil ha båter på fjorden og at de ser båter som en del av kollektivtrafikken.

- Vi holder på å utarbeide en båtstrategi. Den skal styrebehandles i september, sier Sofie Bruun i Ruter.

Samferdselsbyråd i Oslo, Ola Elvestuen (V), vil også vente med å si noe klart før båtstrategien til Ruter er kommet.

Fornebubanen tidligst 2018

Både Bærum kommune og Ruter mener det haster med å få en baneløsning til Fornebu. Ruter anslår at t-bane vil kunne frakte dobbelt så mange passasjerer i timen som busser, men byggingen av Fornebubanen er tidligst beregnet til å starte i 2018.

Aker brygge

Nesoddbåten kan frakte 1800 passasjerer i timen i morgenrushet.

Foto: Ill.foto:Bjørn Sigurdsøn / Scanpix