Fakta
LYD OG VIDEO
Hjelp | Mer lyd og video
ALT OM:
- Lokal bensinavgift – Bensinavgift vil ikke hjelpe på den store strømmen av biler, sier Erlend Helle (SV).
- Folk om bensinavgift – Det er bedre med bompenger
- NAF om lokal bensinavgift
- Bompenger, Østlandssendingen
Arild Bierring i NAF region Oslofjord sier at en ekstra avgift er å foretrekke, fordi det koster for mye å kreve inn pengene via bomstasjoner:
– Det betyr at man sparer 400 millioner kroner bare i innkrevingskostnader. Men det er viktig at en bensinavgift blir øremerket veibygging.
Det er fylkesordføreren i Akershus som sammen med kolleger i Østfold og Oslo vil rive dagens bomring i Oslo og innføre en lokal bensinavgift på 30 øre literen istedet.
Fylkesordfører Hildur Horn Øien (KrF) synes ikke at dagens bomring har virket dempende på trafikken, og foretrekker bensinavgift for å skaffe penger til veier på Østlandet:
Bomringens framtid er uklar. Foto: Scanpix
– Uansett hvor bomringen ligger, så vil den ramme de som bor veldig nært, feks foreldre med barn eller andre som er avhengig av å krysse bommen hver dag.
Hard motstand
En lokal særavgift på bensin er en særdeles dårlig idé, mener lederen i samferdselskomiteen i Akershus, Erlend Helle (SV). Han mener at bensinavgiften vil virke mot bomringens hovedidé, nemlig å begrense biltrafikken:
– Hvis bensinavgift skal erstatte en bom, eller et veiprisingsystem rundt Oslo-regionen, så mister man det trafikkregulerende effekten.
Det er klart at dagens bomring i Oslo skal stå ut 2007. Enkelte har tatt til orde for at den fortsatt bør stå, mens andre vil ha en annen form for veiprising, eller en rushtidsavgift.