Hopp til innhold

Vil ha badebåter til strendene

Oslo Arbeiderparti skjønner frustrerte bilister og svette busspassasjerer som er lei av kaos og venting. Nå foreslår de badebåter ut til de mest populære strendene i Oslofjorden.

Huk

Trangt om plassen, både for badende og transporten på Huk.

Foto: Lars Håkon Mosvold / Scanpix

- Vi vet at det er kaos på mange av Oslos strender, folk kjører bil dit og får ikke parkeringsplass. Da synes vi at det skal være noen flere alternativer for å komme seg ut på stranda, sier Arbeiderpartiets Rina Mariann Hansen.

- Forlenget ruten ut til Huk

Rina Mariann Hansen

Rina Mariann Hansen i Oslo Arbeiderparti ønsker badebåter til strendene i Oslofjorden.

Foto: Arbeiderpartiet

Båtene som går ut til øyene i Oslofjorden trekker bikinikledde badegjester i lange rekker på Vippetangen. Arbeiderpartiet synes tilbudet kunne vært utvidet.

- Vi ser for oss at Bygdøy-båtene kunne vært forlenget utover slik at de kunne ha betjent Huk. I tillegg kunne vi fått en egen linje sørover mot Ingierstrand og Hvervenbukta. Dette er også strender som veldig mange bruker. Det går en badebuss, men ellers er det veldig mange som bruker bil.

- Burde bruke fjorden som transportåre

Bussene fylles til randen når sola står høyest på himmelen, og selv om det er et busstilbud til de fleste strendene synes ikke Hansen tilbudet er tilfredsstillende.

- Som det er i dag så er de allerede ganske fulle, og i Oslo har vi jo fjorden. Da synes jeg også vi burde bruke den som en transportåre. Bussene må jo noen ganger stå i kø, mens en båt hadde bare kunnet kjøre rett på.

Samle båtene på Rådhusbrygga

- Det er et veldig væravhengig tilbud dette med badebåter?

- Det kan man jo også si om båtene til øyene, men disse brukes også når det ikke er supert vær. Folk reiser uansett ut for å gå seg en tur eller se seg om. Jeg tror at når sporveien greier å dimensjonere badebåtene til øyene så burde det gå helt fint. Og hvis det er veldig dårlig vær en sommer kan man jo heller vurdere om man ikke kjører de dagene det pøser ned, sier Hansen.

Bygdøy-båtene går i dag fra Rådhusbrygga, og Hansen ser for seg at det letteste hadde vært å disse båtene til å forlenge sine ruter, så de betjener strendene ute på Bygdøy.

Hun synes også det hadde vært en god idé å samle alle båtene, også de fra Vippetangen, slik at man ikke nødvendigvis hadde trengt å planlegge hvilken strand man skulle dra til, men tatt den første og beste båten ut til en strand.

Bysykler og stativer

- Hadde det vært aktuelt med noen andre tiltak for å unngått biltrafikken ved strendene?

- Det er jo mange steder i Oslo man kan dra uten bil, både ut i marka og på stranda. Men jeg tror det burde være flere muligheter for å låse syklene sine hvis man sykler til stranda. I tillegg tenker jeg at man kunne hatt bysykler på flere av stedene. Til Bygdøy, for eksempel, er det jo kjempefint å sykle. Hvis man kunne hatt bysykkelstativer der ute kunne folk ha benyttet seg av disse, sier Hansen.

Båt på Oslofjorden

Oslo Arbeiderparti foreslår at Bygdøy-båtene forlenger sine ruter, blant annet ut til Huk.

Foto: Grethe Kielland Jenssen / NRK