HVA MENER DU OM SAKEN? DISKUTER NEDERST I ARTIKKELEN?
Byrådet i Oslo har søkt Utdanningsdirektoratet om å få innføre karakterer i barneskolen som et tre-årig prøveprosjekt.
- Hensikten er at elevene skal lære mer, og få tydeligere tilbakemelding om hvordan de ligger an. På den måten kan både elever og foreldre arbeide hardere for å få enda bedre resultater, sier skolebyråd i Oslo, Torger Ødegaard.
Ødegaard mener det er en klar sammenheng mellom klare tilbakemeldinger og bedre læring.
- Elevene sier dette selv. Vi har veldig mye forskning som støtter opp om dette, og uttalelser fra elever som mener de får for dårlig tilbakemelding gjennom syv år på barneskolen. Mange synes at overgangen fra barneskole til ungdomsskole er altfor brå, forklarer skolebyråden.
Prestasjonspress
Ødegaards parti Høyre har programfestet karakterer helt ned i femteklasse.
Han avviser den vanlige motforestillingen om at karakterer i barneskolen vil gi elevene et utilbørlig prestasjonspress i ung alder.
- Det er jeg helt uenig i. Vi må huske at i norsk skole har oppimot 20 prosent av elevene så dårlige ferdigheter i basisfag etter ti år at de har problemer med å komme seg videre. Mer enn 30 prosent fullfører ikke og består ikke videregående skole, sier han.
Ifølge skolebyråden må elevene få utnyttet potensialet i mye større grad enn de gjør i dag.
- De må få anledning til å gjøre det best mulig på skolen. Da tror jeg alle elever og foresatte er avhengige av å få en mest mulig presis og ærlig tilbakemelding om hvordan de ligger an. Dette ønsker elevene også, sier Ødegaard.
- For sterkt fokus på testing
Leder for bystyrets utdanningskomité, Knut Even Lindsjørn, mener at karakterer i barneskolen er unødvendig når det allerede er innført skriftlig vurdering.
- Ødegaard har altfor sterkt fokus på karakterer, resultater og testing, sier Lindsjørn.
De ti skolene som etter eget ønske vil gi sjuendeklassingene karakterer i utvalgte basisfag, er følgende:
SYNES DU DET ER GREIT AT ELEVER FÅR KARAKTERER ALLEREDE PÅ BARNESKOLEN?