Nå vil togselskapet endre på dette og fakturere Jernbaneverket.
Mandag denne uken skjedde det igjen - tusenvis av togpassasjerer kom for sent på jobb eller skole fordi en signalfeil i Oslotunnelen skapte togkaos.
Forsinkede pendlere får ikke erstatning
I løpet av 2007 ble togtrafikken i stor-Oslo rammet av signalfeil hele 400 ganger.
Andre årsaker til forsinkede eller innstilte tog er strømstans og sporvekslere som pakker seg med snø.
Felles for disse problemene er at skylden ligger hos Jernbaneverket - og ikke hos NSB. Det betyr at passasjerene ikke har krav på erstatning.
NSB ønsker å betale uansett
Kommunikasjonssjef i NSB, Anne Rygg, forteller til NRK Østlandssendingen at selskapet ønsker å gjøre noe med situasjonen.
- Vi er opptatt av at de som har en dårlig opplevelse når de reiser med NSB skal på pengene tilbake uavhengig av om det er Jernbaneverket eller NSB som er årsak til at passasjerer kommer for sent, sier Rygg.
Vil fakturere Jernbaneverket
Forutsetningen for at NSB skal dekke alternativ transport og andre dokumenterbare utgifter er at de får Samferdselsdepartementet til å sende regningen videre til Jernbaneverket.
- Vi kan ikke ta det økonomiske ansvaret for noe vi ikke har formelt ansvar for, og vi kan heller ikke ta ansvar for noe vi ikke har mulighet til å endre. Derfor ønsker vi å kunne sende krav videre til Jernbaneverket når vi utbetaler økonomisk refusjon for noe som er deres ansvar. Det kan vi ikke per i dag, sier kommunikasjonssjefen.
Les mer: