Hopp til innhold

Vi leier luksusbiler som aldri før

Leiemarkedet for limousiner og andre eksklusive biler har eksplodert de siste årene. Nå kommer trolig en begrensning på hvor mange som kan kjøre luksusbilene.

limousin

LUKSUSLEIE: Å leie en ekstra fin bil har blitt en naturlig del av mange bryllup. Både i Oslo, Akershus, Bergen og Trondheim har det blitt mange flere som ønsker å leie ut eksklusive biler.

Foto: Bjørn Hostvedt / NRK

– Den eldste jeg har hatt i limousinen var 93. Den yngste henta jeg på Rikshospitalet, hun var tre dager gammel, sier limousinsjåfør Bjørn Hostvedt.

Hostvedt er veteran og har kjørt limousin i 24 år.

Limousinen er ikke lenger forbeholdt rikinger. Bilene leies inn av prinsessepynta ungjenter på ball, brudepar og kjendiser.

Frem til 2014 var det et stabilt antall eksklusive biler i Akershus. Så eksploderte det. På to år gikk antallet løyver i fylket fra 28 til 59.

En lignende økning finner vi også i de andre storbyene i landet. I Trondheim er antall løyver doblet fra 2016 til 2017 og i Bergen er økningen på ti prosent.

Kjøpers marked

Når man driver med persontrafikk på denne måten, trenger man et "selskapsvognløyve". Bilene brukes i et marked som drosjene normalt ikke dekker. Kjøretøyene skal være av "eksklusivt materiell" og godkjent av fylkeskommunen.

Hummer

Bilene som brukes til selskapskjøring, er dyre i innkjøp. Ifølge Bjørn Hostvedt betalte han tre millioner kroner for denne Hummer-limousinen, da han kjøpte den. Nå er den solgt videre.

Foto: Bjørn Hostvedt

Men nå er det kjøpers marked, og leie av en slik bil kan ende opp billigere enn en drosje, forteller Hostvedt.

– Jeg hadde seinest i går en forespørsel for å kjøre til Gardermoen. Jeg tar 2000 i timen og på åtte personer blir det 250 per hode. Men en konkurrent hadde tilbudt 1500 kroner, og da blir en tur med limousin plutselig billigere per person en drosje. Det er priskrig.

Skyldes trolig Uber

Solveig Schytz

VIL BEGRENSE: Leder i samferdselsutvalget i Akershus Solveig Schytz (V)

Foto: Andreas Molland / NRK

NRK har snakket med flere andre i bransjen som forteller om et tøffere marked, og i Akershus vil man nå begrense antall løyver.

Selskapsvognmarkedet må strammes inn så det ikke går på bekostning av drosjemarkedet, mener leder i samferdselsutvalget i Akershus Solveig Schytz (V).

– Grunnen til at vi ønsker å begrense løyvene er fordi pågangen med søknader har vært så stor. Nå ser vi behovet for å sette et tak.

Oslo har fra før en øvre grense på 90 løyver, men merket en voldsom pågang fra 2014. Bymiljøetaten skriver:

«Dette antas å skyldes Ubers etablering i Oslo rundt samme tid, og det at kjøring for Uber Black er tillatt med selskapsvognløyve.»

– EFTAs overvåkningsorgan har sagt at antallsbegrensningen er i strid med EU-reglene, sier general manager for Uber i Norge Carl Edvard Endresen.

Han er ikke begeistret for løyvebegrensingen.

– At man har en rekke mennesker som ønsker løyve og å komme inn på markedet, men blir holdt unna på grunn av antallsbegrensning, viser at ESA har noe for seg fordi det er en kunstig konkurransebegrensende vri i markedet.

Hostvedt holder til på Vormsund og har fått tre nye konkurrenter på Romerike det siste året.

– Dette blir nok siste året mitt. Jeg kan ikke leve av det lenger.