"Mørkets Sans - Verner Pantons Astoria Restaurant 1960-1963"
- Utstilling hos Blomqvist, Tordenskioldsgt. 5.
Gulleplet - konditori om dagen, salongbar om kvelden
Av Åse Lunnan
I oktober 1960 kom den danske designeren og arkitekten Verner Panton til Trondheim. Hotell Astorias eier hadde gitt han i oppdrag å designe en ny restaurant. Seks uker etter åpnet restaurantkomplekset Astoria, og resultatet må ha vært sjokkerende: Fem individuelt fargede rom, bestående av geometrisk mønstrede tekstiler på vegger, gulv og tak. Sammen med Pantons lysarmaturer og nyutviklede møbelserie, fremsto dette som et totalt miljø. Fem forskjellige rom:
"Gulleplet"
Gulleplet, et oker og solgult rom med lave bord og stoler, var konditori om dagen og salongbar om kvelden. Flortynne skillegardiner på skinner i taket skulle gi følelsen av å være til stede, samtidig som man kunne nyte sitt eget selskap, mente Panton.
"Appelsinen"
Den røde og oransje danserestauranten "Appelsinen" lå innenfor salongen. Her kunne man nyte en sigar i en lounge bestående av hjerteformede stoler rundt lave kremmerhusbord. Senere på kvelden kunne man danse til livemusikk på et dansegulv av glass. Innerst i lokalet stod den runde baren.
"Tyttebæret"
Når man hadde danset seg sulten igjen, kunne man gå til "Tyttebæret" - et nattkonditori i to lillanyanser, med selvbetjening og plass til 50 gjester. Levende lys og avstemt reflektert belysning skapte en mer intim atmosfære. Tyttebæret ble brukt månedlig av Trondheim jazz society.
"Vinterhaven"
I den lille vinterhagen av glass var plantene erstattet med tekstiler i to grønne nyanser. Om dagen kunne man betrakte Trondheims travleste gate, om kvelden hverandre.
"Lobbybaren"
Lobbybaren var lysere enn det som var grunntanken i restauranten oppe i andre etasje. Den var delt i to avdelinger - den ene med grønne og oransje hjertestoler på et geometrisk mønstret teppe i samme farger, og den andre med mer maskulin stolserie og Pantons tekstiler i to blå nyanser.
Til tross for at den radikale restauranten vakte lovord i både norsk og utenlandsk presse, ble den ingen økonomisk suksess. Hele konseptet med de geometriske mønstrene i sterkt kontrasterende farger, ble for mye for trønderne. Det var også problematisk som arbeidssted, siden mønstrene og fargene kunne skape optisk forvridning som resulterte i at både gjester og serveringspersonale til tider gikk på vegger og støttepilarer.
Dette første til at etter bare to og et halvt år med stadig synkende besøkstall, ble Verner Pantons fargerike innredning tatt ned, og store deler av tekstilene og møblene ble kastet.
Til alt hell er en del av interiøret bevart og samlet inn igjen, og eies i dag av Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum og Thomas Flor, som er kurator for utstillingen. Nå gjester utstillingen Oslo, og den finner sted i Blomqvists lokaler i Tordenskiolds gate 5. (Hverdager 10-17, Lørdag 10-15. Søndag stengt.)
(Kilde & bilderettigheter: Utstillingsheftet, Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum)