Folk venter i mange måneder på å få sin søknad og trygdeytelser behandlet. Antallet personer som ikke får svar på søknaden sin innen fristen er doblet siden i fjor. Else Haugen er et av ofrene.
- Man må bare vente, og søke hjelp andre steder, hos venner og slikt. Men man kan jo ikke være avhengig av andre i lengden, sier Haugen.
- Man blir oppgitt
Det er ett år siden hun søkte om rehabiliteringspenger.
- For et par måneder siden fikk jeg til svar at det kom til å ta tre til fire måneder til. Det er alltid kø og alt tar lang tid, papirer blir borte og saken kastes over til andre i systemet. Man blir oppgitt, forteller Haugen.
Hun deler skjebne med mange. Siden i fjor har saksbehandlingstiden hos Nav gått kraftig opp. Dobbelt så mange har ikke fått behandlet søknaden sin innen fristen. Forklaringer er de store reformene i Nav sier fylkesdirektør i Nav Oslo Torild Lien Utvik.
- Beklager
- Først og fremst er forklaringen at vi har gjennomført flere store reformer som de samme ansatte har deltatt i. Vi har flyttet på folk og vi har hatt mye opplæring. Det har dessverre gjort at det har tatt lenger tid, sier Utvik.
Ventetiden har blitt lenger i nesten alle typer saker. For eksempel har den gjennomsnittelige saksbehandlingstiden for grunnstønad økt fra 3,7 måneder til nesten fem. Søker du uføretrygd tar det i snitt nær seks måneder å få svar.
- Jeg må bare beklage. Jeg har full forståelse for frustrasjon og skuffelse over at det lang tid. Men jeg kan si at vi nå har snudd trenden. Vi har fått nye ressurser og gyver løs på bunkene for å få saksbehandlingstiden normal igjen, sier Utvik.
- Føler seg tråkket på
Oslo har fått fem og en halv million fra regjeringen og har ansatt 24 nye saksbehandlere som skal få køene ned.
I mellomtiden blir folk som Else Haugen sittende i kø for å få sosialhjelp for å klare seg og ikke bli altfor avhengig av venner og familie.
- Nå har jeg søkt om nødhjelp på sosialen. Det er veldig slitsomt. Man føler seg på en måte litt tråkket på, sier Haugen.