NRK Meny
Normal

Veiarbeid kan gi nye transportvaner

Mer fleksitid, jobbing hjemmefra og mer sykling og gåing kan bli resultatet av det storstilte veiarbeidet i Oslo, regner transportforsker med.

Kø på E6 ved Furuset

KAN BLI KØ-KAOS: Ti tunneler i Oslo skal oppgraderes de neste fire årene, og køene kan bli lange.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / Scanpix

Køene i Oslo kan bli langt verre enn vanlig når oppgraderingen av flere veitunneler starter i kveld.

Til tross for at arbeidet er varslet i svært lang tid, tror forskningsleder Torkel Bjørnskau i Transportøkonomisk institutt det kan bli kø-kaos på veiene likevel.

Forskningsleder ved TØI Torkel Bjørnskau

FØLG PÅ KØEN: – Det er viktig å følge på køen og ikke bare holde en jevn hastighet, slik noen gjør, sier forskningsleder ved Torkel Bjørnskau om kø-kjøring.

Foto: Privat

– Det blir sikkert køer. Det kan hende at folk tilpasser seg over tid, etter hva de erfarer de første dagene, sier Bjørnskau til NRK.

Nye vaner

I slike situasjoner tilpasser folk seg på mange ulike måter, viser transportforskningen.

– Veldig mange av oss har ganske mange muligheter til å ha fleksibel arbeidstid, og stadig flere kan jobbe hjemmefra, påpeker Bjørnskau.

Noen kommer til å velge andre transportmidler, for eksempel sykkelen fremfor bilen. Folk får nye vaner, forklarer han.

– Vi så at folk fikk nye vaner etter busstreiken på slutten 1990-tallet. Mange som hadde vært vant til å ta bussen, gikk over til et annet transportmiddel og fortsatte med det en stund etterpå, forteller Bjørnskau.

(Saken fortsetter under kartet)

Oversikt over hvilke tunneler som skal pusses opp når

Oversikt viser hvilke tunneler i Oslo som skal pusses opp når.

Foto: Grafikk: Mari Grafsrønningen / NRK

Kjører bil likevel

Buss er ikke like praktisk for alle.

– For noen, som er avhengig av bil, vil det bli køer og forlenget arbeidsreise, konstaterer transportforskeren.

For andre kan en tilpasning være å tenke «nå begynner folk å ta bussen, så da tar jeg bilen».

– Hvor mye folk tenker rundt slike strategiske vurderinger vet vi ikke helt, men det vi har sett før er at folk tilpasser seg på mange måter, sier Bjørnskau.

– Følg på køen

Bjørnskau har to tips til bilistene som står i køen.

– Det er viktig å følge på køen og ikke bare holde en jevn hastighet, slik noen gjør, sier Bjørnskau.

Det andre handler om når trafikk skal «flettes sammen».

– Ikke tro at du skal kjøre inn på det ene kjørefeltet hele veien. Det er mest gunstig hvis folk fletter omtrent 50 meter før flettepunktet, forklarer han.

Godtar kaos

Forskningslederen tror bilister flest godtar litt kaos.

– Jeg tror bilister generelt skjønner at det er viktig at tunnelene er godt vedlikeholdt, at det er gode sikringssystemer og slikt, sier Bjørnskau.

– Dette er nok ganske øye planlagt, og det er godt informert, så jeg tror de aller fleste aksepterer dette.