De to viktigste flyveledersentralene, Oslo kontroll og Oslo innflygningskontroll, har ikke nok folk til å jobbe.
Ifølge VG mangler de to selskapene flygeledere på 160 vakter de neste to månedene.
Både Avinors ledelse og de ansatte jobber iherdig med å finne løsninger på problemet.
Må jobbe opptil 400 timer overtid
Selskapene er helt avhengig av at de ansatte jobber 300 til 400 timer overtid i året for at vaktlistene skal gå opp.
De to viktigste flyveledersentralene i Norge, Oslo kontroll og Oslo innflygingskontroll, har 160 hull i vaktlistene denne sommeren.
Det er også store hull også i vaktlistene i Stavanger og Bodø, men mangelen på flyveledere blir mest synlig på Gardermoen. De kan ikke utelukke kaos:
- Det håper jeg ikke, men vi kan ikke utelukke det. Vi gjør hva vi kan for å forhindre det, sier lederen i Norsk flygelederforening, Rolf Skrede til VG.
- Bekymret for helgene
- Vi er mest bekymret for helgene. Før vi kom til juni var mange av de ansatte i Røyken kommet til sin personlige grense på 200 timer i året, og har fått dispensasjon til å flytte grensen til 300 timer, sier Skrede, som tror flere må søke om 400 timers grense for å få høsten unna.
Den nye, felles skandinaviske flyvelederutdanningen i Malmø, tapper også krefter fra norske kontrollsentraler, ifølge VG.
I tillegg er det prosjektarbeid som trekker flyveledere vekk fra sine operative radarskjermer. Konsekvensen av det er færre på jobb og tregere trafikkavvikling.