Hopp til innhold

Oslo Unge Høyre vil ha bilfritt sentrum

Oslo Unge Høyre vil ha bilfrie gater i Oslo sentrum. – Vi må prioritere kollektivtrafikken, sier leder Jenny Clemet von Tetzschner.

Oslo sentrum

TRANGT OM PLASSEN: Oslo Unge Høyre vil at folk setter fra seg bilen for å gi kollektivtrafikk, syklister og gående bedre plass i gatene i Oslo sentrum.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / SCANPIX

På sitt årsmøte i helgen vedtok ungdomspartiet at de ønsker å bli kvitt privatbiler innenfor ring 1 i Oslo. Målet er å gjøre det enklere for gående, syklister og kollektivtrafikken å komme fram i sentrumsgatene.

Nå håper de på å få gjennomslag for vedtaket når Oslo Høyre skal vedta sitt kommunevalgprogram.

– Får vi til det, kan dette bli en realitet hvis Høyre vinner kommunevalget i Oslo, sier Clemet von Tetzschner.

– Mange bilfrie gater innenfor Ring 1

Jenny Clemet von Tetzschner

Jenny Clemet von Tetzschner

Foto: Elin Martinsen

Ring 1 (riksvei 162) er ca. fem kilometer lang, og går mellom Filipstad og Bjørvika. Clemet von Tetzschner sier at de ser for seg at mange av gatene her bør være bilfrie, og hele gatenettet i Kvadraturen.

– Vi har utrolig stor befolkningsvekst i Oslo, som betyr at vi må ha mange flere busser og trikker for å opprettholde dagens tilbud, sier Clemet von Tetzschner.

– Problemet er at gatene i Oslo er veldig trange, og i rushtiden står trafikken nesten stille i gatene i sentrum. Derfor mener vi at vi må velge mellom et bra kollektivtilbud eller privatbilisme. Da vil vi prioritere kollektivtrafikk, syklister og gående.

Helt bilfritt blir det likevel ikke. Lederen i Unge Høyre sier at det er den private biltrafikken de vil til livs. Dermed er det ikke bare vareleveringer som skal være mulig.

– Gatene skal være åpne for folk med nedsatt funksjonsevne, utrykninger, vareleveringer innenfor visse tidsrom, og folk som bor der.

Hva slags tidsrom ser dere for dere?

– Det kan være tidlig om morgenen eller sent om kvelden. Det viktigste er at man unngår unødig biltrafikk i rushtiden, fordi det er da det er viktig å gi plass til kollektivtrafikken.

Ikke bekymret for kundeflukt

Da parkeringsplasser ble fjernet langs Thereses gate på Bislett tidligere i år, var mange av butikkeierne i gata bekymret for å miste kunder. Før sommeren kunne flere fortelle at de hadde hatt lavere omsetning enn tidligere.

Jenny Clemet von Tetzschner er ikke bekymret for at det samme vil skje med dem som driver butikker innenfor Ring 1.

– Hensikten med dette er å bedre fremkommeligheten for buss og trikk til og i sentrum, der butikkene er. I de aller fleste byer er det gågater som har massevis av kunder, så jeg er ikke veldig bekymret for butikkene.