NRK Meny
Normal

Delte ut ulovlig pokerreklame

Studenter i Oslo fikk utdelt ulovlig reklame for et nettpokersted, og ble tilbudt ti dollar i startkapital. Nå truer lotteritilsynet med anmeldelse.

Poker
Foto: Robert Sullivan / Scanpix/AFP

Reklamen var en del av såkalte studentposer, som blir delt ut ved skolestart ved blant annet Høgskolen i Oslo.

Lotteritilsynet sier at all pokerreklame er forbudt, men ikke uvanlig i Norge.

Truer med anmeldelse

Informasjonssjef i Lotteritilsynet, Rune Timberlid, er ikke overrasket over fremgangsmåten.

- Dette er en industri som bruker mange måter å markedsføre seg på for å prøve å komme rundt lotteriloven. Jeg tror også det er bevisst at man har gått på unge mennesker som er i en utdanningssituasjon og som trenger pengene sine til utdanning og ikke til spill, sier Timberlid.

Lotteritilsynet skal nå se nærmere på saken.

- Både de som har bidratt til å spre markedsføringen og selvsagt det selskapet som markedsfører seg er ansvarlige, og man kan bli dømt for begge deler, sier Timberlid.

Det er selskapet Skandinaviske Skoledagbøker som har levert studentposene med den ulovlige reklamen til høgskolen.

 Distribusjonsansvarlig, Torstein Solheim, sier årsaken var en feil, og at det aldri var ment at studenter i Norge skulle få reklamen.

- Vi har et stort lager hvor det ligger veldig masse produkter som vi sender rundt omkring. Inniblandt alt dertte så har disse kortene ligget. Vi har leid inn russ som fordeler innholdet i posene, og de har ved en feil også fordelt pokerreklamen, sier Solheim.

- Reklamen var ment til danskebåten

Reklamekortene skulle egentlig havnet på danskebåten ifølge Solheim.

- Vi samarbeider med et firma som driver cruise, og dette var kort som skulle brukes på danskebåtene, sier han.

Nå beklager han episoden.

- Det har blitt gjort en feil her, og vi beklager det veldig sterkt.

Rune Timberlid i Lotteritilsynet noterer beklagelsen fra Solheim, men tror fortsatt det var en bevisst handling.

- Disse selskapene kjenner loven så godt at det er grunn til å tro at de har prøvd seg. Men at de nå beklager seg, det er greit nok, sier Timberlid.