Hopp til innhold

Uklarhet om Fornebubane-løfte

Regjeringen fastholder at staten skal betale 50 prosent av Fornebubanen, men løftet er ikke lenger uten forbehold.

Regjeringen fastholder at staten skal betale 50 prosent av Fornebubanen, men løftet er ikke lenger uten forbehold.

BLIR DYRT: Prisen på Fornebubanen har økt på grunn av krav om bedre plantegninger. Bildet viser den opprinnelige tegningen for stasjonen på Skøyen.

I dag kunne NRK fortelle at banen vil koste ti milliarder kroner, dobbelt så mye som det som var kjent da de borgerlige partilederne kom med løftet i valgkampen.

– Når taksameteret går så fort, burde vi vel komme i gang med å bygge så fort som mulig før det blir enda dyrere, sier statssekretær i Samferdselsdepartementet, Jon-Ragnar Aarset, spøkefullt.

– Saksbehandler ikke over telefon

Men, selv om de fire borgelige partiene har lovet å betale halvparten av Fornebubanen, vil ikke Aarset skrive ut en sjekk på fem milliarder kroner uten videre.

– Vår lovnad om å finansiere halvparten av Fornebubanen står fast, men vi vil gjerne se litt nærmere på tallene og hvordan de ha kommet frem til disse summene, sier Aarset til NRK.

– Sier du at dere vil gjerne se hva dere betaler femti prosent av, at det kan være ting i dette regnestykket som det ikke er naturlig at staten er med og dekke?

– Vi har jo ikke sett de konkrete planene eller detaljene i prosjektet. Vi saksbehandler ikke fem milliarder over telefon, så vi vil nok veldig gjerne gå inn i prosjektet å diskutere detaljene med Oslo og Akershus.

Løftebrudd

Nettopp spørsmålet om hva staten skal dekke halvparten av, kan bli sentralt i det videre arbeidet.

Bård Vegar Solhjell

SVs stortingsrepresentant fra Akershus, Bård Vegar Solhjell

Foto: NRK
Abid Raja

Samferdselspolitisk talsmann i Venstre, Abid Raja.

Foto: Karlsen, Anette / NTB scanpix

La oss ta ett eksempel: En av grunnene til prisøkningen er at det nå er regnet inn en underjordisk t-bane-base i enden av Fornebubanen til to milliarder kroner. NRK vet at det fins folk som ikke syns det er åpenbart at staten skal være med å betale for denne.

SVs stortingsrepresentant fra Akershus, Bård Vegar Solhjell, mener det i så fall vil være et løftebrudd.

– Nå varsler de at 50 prosent kanskje ikke betyr 50 prosent av alt, men femti prosent av noe litt mindre. Og det er jo ikke vanskelig å få femti prosent av noe mindre. Det som er løftet er 50 prosent av Fornebubanen, punktum, sier Solhjell.

Forholder seg til femti prosent

Venstre er ett av de fire partiene der partilederen sto på Fornebu og lovte å betale halvparten av banen i beste sendetid i Dagsrevyen.

– Venstre kommer ikke til å godta at det skal rikkes en eneste millimeter på den lovnaden og den avtalen. Der står det at femti prosent av denne banen, og andre baneløsninger i storbyene, skal betales med statlige midler, sier samferdselspolitisk talsmann i Venstre, Abid Raja.

– Står løftet ved lag hvis prisen blir enda høyere?

– Vi har forpliktet oss, som fire partier før valget, til at det skal være femti prosent statelig finansiering på storbykollektivsatsingene. Det være seg bybanen i Bergen, Stavanger eller Fornebubanen. Hvis kostnaden blir høyere, så er det fortsatt prosentandelen man har forpliktet seg til. Den er femti prosent, ikke noe mindre enn det!