Trekker seg spreke med gamle bildekk

Før var det bare polfarere som trente med bildekk på slep. Nå spenner stadig flere på seg trekkselen.

Dekktrekking er trendy

TRENINGSTREND: Christin Oldebråten mener turer med dekk på slep er bra for kropp og sinn.

Foto: Nina Didriksen / NRK

– Dekktrening gjør deg sterk i kroppen og hodet. Dessuten får du masse frisk luft, sier Christin Oldebråten.

Vi er på vei innover i Østmarka i hovedstadens randsone. Høstfargene spraker, og her går Christin sine treningsturer med dekkene på slep.

Dekktrekking er god trening

Trekking i motbakke gir enda bedre treningseffekt.

Foto: Nina Didriksen / NRK

– Det er skånsomt for kroppen og bra uansett hvilke drømmer du har: Topptur, fjelltur med pulk, gå ned i vekt eller «bare» holde deg i form, sier hun mens pusten går.

– Jeg flagger turene på Facebook og får stadig flere henvendelser fra folk som vil være med.

Passer for alle

Christin er ikke alene om å slepe dekk på stier og grusveier. I sosiale medier dukker det opp bilder fra fjern og nær: Bergen, Kautokeino, Romerike, Naustdal, Bærum og Mjøsregionen, for å nevne noen.

Per Morten Fredriksen

Per Morten Fredriksen ved Høyskolen Kristiania.

Foto: Solveig Dysvik

– Dette er trening for hvermannsen, sier Per Morten Fredriksen, professor ved Høgskolen Kristiania, fysioterapeut og dekktrekker.

– Dekktrekking er kanskje ikke det første folk tenker på når de skal begynne å trene, men det er flott trening. Det er veldig fint for folk som for eksempel ikke kan løpe på grunn av vonde knær eller som ikke liker å sykle, sier Fredriksen.

Han forteller at noen personlige trenere har begynt med dekktrekkgrupper.

– Jeg vet også at folk som er i permisjon med små barn trekker dekk mens de triller vogn.

Dekktrekk med vri fra ekteparet Christin Oldebråten og Bjørn Tjomsland. Foto: Nina Didriksen / NRK

Professoren har gjort faglige forsøk med dekktrening. De viste at du øker oksygenopptaket og bedrer styrken. Det er også mulig å legge inn intervaller for dem som vil «pushe» litt ekstra.

– Er det en «vise seg frem»-greie fordi det forbindes med å skulle på ekspedisjon?

– Nei, det tror jeg ikke. Du må skaffe deg utstyret, og så går du ut i skogen hvor det ikke er mange mennesker. Jeg tror dette er folk som har et genuint ønske om å trene og som liker seg i naturen, sier Fredriksen.

– Skal du til Sydpolen?

Liv Arnesen var tidlig ute med dekktrekktrening. Før hun gikk til Sydpolen i 1994, som første kvinne i verden, trente hun med dekk i Lommedalen i Bærum.

– Den gang syntes nok mange det var veldig rart. Folk jeg passerte, møtte ikke engang blikket mitt, forteller hun.

En annen tid. Liv Arnesen trener til Sydpol-ekspedisjonen i 1994.

Også Christin og Per Morten får mange nysgjerrige blikk, men terskelen for å spørre er tydeligvis blitt lavere. Mange spør om de skal til Sydpolen eller Grønland.

– Jeg svarer gjerne at jeg skal til nærmeste stue og spise bolle, ler Per Morten.

– Jeg sier at jeg trener til å bli en gammal spreking, sier Christin.

I tillegg til treningseffekten er det sosiale viktig for henne. Kveldsgruppa består ofte av åtte til ti personer.

– Skravla går og dessuten plukker jeg plast underveis, smiler hun, før hun legger seg på stavene og drar i gang dekkene innover i høstskogen.

Treningsglede

Sprudlende treningsglede for Christin Oldebråten.

Foto: Nina Didriksen / NRK