Statens vegvesen forventer mye trafikk når de legger om kjøremønsteret torsdag morgen.
– Det aller beste er om folk bruker kollektivtrafikk for å komme seg til og fra jobb. Det neste er å bruke tunnelsystemet for å komme seg forbi Bjørvika, sier teknisk byggeleder for Bjørvika-prosjektet, Ian Markey.
For torsdag flyttes trafikken gjennom Bjørvika, ned til Operagata. Noe som betyr at det blir trangere om plassen.
Se kart over kjøremønsteret nederst i saken.
- LES OGSÅ: Rivingen av Bispelokket har startet
Smalere og mindre kapasitet
Operagata er smalere og har mindre kapasitet enn der trafikken går i dag. Samtidig som privatbilister skal kjøre til og fra jobb, så skal 180 busser kjøre gjennom gata hver time i rushtrafikken.
– Det blir kø hvis alle skal bruke samme vei. Bilister må forstå at de må finne andre ruter. Vi tipser dem om dette allerede nå så de er klar over byggeplanene, sier Markey.
- LES OGSÅ: Varsler trafikkaos
- LES OGSÅ: – Bjørvika-sprekken stopper nye prosjekter
Vanskeligere å hente togpassasjerer
Korttidsparkeringen på sjøsiden av Oslo S, der togreisende ofte blir hentet og levert, blir også stengt permanent.
Det er Oslo kommune som drifter parkeringsplassen, men ROM Eiendom eier området.
Knut Øivind Ruud Johansen, regionsdirektør øst i ROM Eiendom, forklarer hvor man fra torsdag kan parkere.
– Til høyre for drosjetorget finnes en korttidsparkering hvor man kan parkere mot betaling. Bilister kan også benytte seg av parkeringshuset, men det må være mulig å gjøre« kiss and drive» på drosjetorget bak Thon hotel Opera, sier Johansen.
Han ser at det til tider er svært mange drosjer som står parkert bak hotellet, og mener det med tiden må gjøres noe med dette.
– Det kan hende at denne plassen må reguleres for å få plass til andre biler, i tillegg til drosjene, sier han.
Og det blir verre
Den 1. desember blir det enda flere endringer i kjøremønsteret. Nordenga bru stenges for trafikk, og Nylandsveien bro åpnes med to nye kjørefelt. Det blir den siste store endringen i kjøremønstret i Bjørvika-prosjektet, men konsekvensene vil bilistene merke lenge.
– I omtrent ett år blir det trangt om plassen i Bjørvika. Men sommeren 2014 åpnes Kong Håkon 5s gate og Dronning Eufemias gate øst for Akerselva for trafikk, sier Markey.
Dette skjer fra 14. november:
- Trafikken flyttes mellom Tollboden og rundkjøringen foran Barcode over i Operagata.
- Rundkjøringen ved Nylandsveien bru fjernes, og trafikken ledes til rundkjøringen ved Barcoderekka.
Illustrasjonene under viser hvordan kjøremønstrene blir. Det gamle kjøremønsteret vises ikke på tegningen.
Dette skjer fra 1. desember:
- To nye kjørefelt åpnes over Nylandsveien bro.
- Nordenga bru stenges for trafikk i begge retninger.