Hopp til innhold

Forbered deg på trafikkork i ett år

Torsdag morgen blir trafikken igjen lagt om i Bjørvika, og bilister oppfordres til å unngå området.

Statens vegvesen forventer mye trafikk når de legger om kjøremønsteret torsdag morgen.

– Det aller beste er om folk bruker kollektivtrafikk for å komme seg til og fra jobb. Det neste er å bruke tunnelsystemet for å komme seg forbi Bjørvika, sier teknisk byggeleder for Bjørvika-prosjektet, Ian Markey.

For torsdag flyttes trafikken gjennom Bjørvika, ned til Operagata. Noe som betyr at det blir trangere om plassen.

Se kart over kjøremønsteret nederst i saken.

Smalere og mindre kapasitet

Ian Markey

Ian Markey, teknisk byggeleder for Bjørvika-prosjektet.

Foto: Nadir Alam / NRK

Operagata er smalere og har mindre kapasitet enn der trafikken går i dag. Samtidig som privatbilister skal kjøre til og fra jobb, så skal 180 busser kjøre gjennom gata hver time i rushtrafikken.

– Det blir kø hvis alle skal bruke samme vei. Bilister må forstå at de må finne andre ruter. Vi tipser dem om dette allerede nå så de er klar over byggeplanene, sier Markey.

Vanskeligere å hente togpassasjerer

Korttidsparkeringen på sjøsiden av Oslo S, der togreisende ofte blir hentet og levert, blir også stengt permanent.

Det er Oslo kommune som drifter parkeringsplassen, men ROM Eiendom eier området.

Knut Øivind Ruud Johansen, regionsdirektør øst i ROM Eiendom, forklarer hvor man fra torsdag kan parkere.

– Til høyre for drosjetorget finnes en korttidsparkering hvor man kan parkere mot betaling. Bilister kan også benytte seg av parkeringshuset, men det må være mulig å gjøre« kiss and drive» på drosjetorget bak Thon hotel Opera, sier Johansen.

Han ser at det til tider er svært mange drosjer som står parkert bak hotellet, og mener det med tiden må gjøres noe med dette.

– Det kan hende at denne plassen må reguleres for å få plass til andre biler, i tillegg til drosjene, sier han.

Og det blir verre

Den 1. desember blir det enda flere endringer i kjøremønsteret. Nordenga bru stenges for trafikk, og Nylandsveien bro åpnes med to nye kjørefelt. Det blir den siste store endringen i kjøremønstret i Bjørvika-prosjektet, men konsekvensene vil bilistene merke lenge.

– I omtrent ett år blir det trangt om plassen i Bjørvika. Men sommeren 2014 åpnes Kong Håkon 5s gate og Dronning Eufemias gate øst for Akerselva for trafikk, sier Markey.

Dette skjer fra 14. november:

  • Trafikken flyttes mellom Tollboden og rundkjøringen foran Barcode over i Operagata.
  • Rundkjøringen ved Nylandsveien bru fjernes, og trafikken ledes til rundkjøringen ved Barcoderekka.

Illustrasjonene under viser hvordan kjøremønstrene blir. Det gamle kjøremønsteret vises ikke på tegningen.

Kjøremønster Bjørvika fra 14. november

Slik blir kjøremønsteret fra 14. november.

Foto: Statens vegvesen

Dette skjer fra 1. desember:

  • To nye kjørefelt åpnes over Nylandsveien bro.
  • Nordenga bru stenges for trafikk i begge retninger.
Kjøremønster fra 1. desember 2013

Slik blir kjøremønsteret fra 1. desember.

Foto: Statens vegvesen
Fra 14. november blir det igjen omlegging i Bjørvika.

Trafikkaos i Bjørvika