Hopp til innhold

Togpendlere kan få tidenes prissjokk

Prisen på en enkeltbillett fra Eidsvoll til Oslo kan øke fra 90 til 156 kroner ved årsskiftet. Og du kan bli nektet å bruke månedskortet til Ruter på toget.

Toget til Eidsvoll fra Oslo S

PRISSJOKK PÅ TOGET: I de verste tilfellene kan prisen på en togbillett bli mer enn fordoblet hvis samarbeidet mellom Ruter og NSB kollapser.

Foto: Sahand Ammari / NRK

En årelang strid mellom NSB og Ruter har tilspisset seg og kan få dramatiske konsekvenser for alle som reiser med tog i Oslo og Akershus.

Ruter truer med å si opp samarbeidsavtalen med NSB hvis den ikke blir reforhandlet. Avtalen sikrer at samme billett og samme månedskort kan brukes på alle typer kollektivtrafikk og at prisen er den samme enten du tar tog, buss, trikk, T-bane eller båt.

Ruters kunder subsidierer NSB

– Ruter betaler altfor mye for den transporten NSB utfører med tog i Oslo og Akershus, sier styreleder i Ruter, Bernt Stilluf Karlsen.

Bernt Stilluf Karlsen

TRUER MED BRUDD: Ruter styreleder Bernt Stilluf Karlsen vil ikke forlenge NSB-avtalen hvis den ikke blir endret.

Foto: Olav Juven / NRK

Hvis avtalen ikke blir forlenget neste år, vil overgangsmuligheten forsvinne, Ruters månedskort vil ikke lenger gjelde på toget, og prisen for enkeltbilletten på toget vil ifølge skyte i været, særlig på lengre reiser.

Det siste skyldes at NSBs billettpriser i utgangspunktet er vesentlig høyere enn Ruters, men at Ruter betaler mellomlegget.

– De som kjører med tog må kjøpe en billett med Ruter hvis de skal ha en buss til toget og ny billett på toget for å reise med toget. Og så vil prisene øke med 50 til 60 til 70 prosent for de togreisende, sier Bernt Stilluf Karlsen.

For enkeltbilletten vil det få dramatiske følger, ifølge Ruters beregninger:

Jo flere som tar toget, jo mer må Ruter betale NSB.

– Beløpet er nå blitt mer enn 900 millioner kroner. Bare rundt ti prosent av passasjerene i Ruters område bruker NSB, og de tar snart 30 prosent av alle billettinntektene våre, sier Karlsen.

Takstdifferanse mellom NSB og Ruter

Fra

Til

NSB enkelbillett

Ruter enkelbillett

Differanse

Oslo S

Fjellhamar

51

50

2%

Høybråten

Lørenskog

37

30

23%

Nationaltheatret

Oslo S

37

30

23%

Snippen

Movatn

37

30

23%

Skotbu

Alna

100

70

43%

Hauketo

Haga

133

90

48%

Oslo S

Dal

133

90

48%

Oslo S

Årnes

133

90

48%

Oslo S

Eidsvoll

156

90

73%

Eidsvoll

Spikkestad

225

110

105%

Eidsvoll

Vestby

229

110

108%

Årnes

Sonsveien

232

90

158%

Ekspander/minimer faktaboks

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) er innstilt med på å finne en løsning.

Ketil Solvik-Olsen

VIL FINNE LØSNING: Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vil finne en løsning, men er ikke umiddelbart enig i at Ruter betaler for mye.

Foto: Varfjell, Fredrik / NTB scanpix

– Vi må sette oss ned sammen med Oslo og Akershus og sørge for at vi gir de reisende i Oslo og Akershus et best mulig kollektivtilbud.

– Det er er ikke ønskelig for noen at vi skal begynne å skille mellom buss og tog og lage parallelle tjenester, sier han.

Men at Ruter betaler NSB altfor mye er han ikke umiddlelbart enig i. Han viser til at Staten subsidierer togtrafikken i samme område med over en milliard kroner i året.

– Det vil alltid være et ønske at noen andre tar mest mulig av regningen, og jeg vil ikke konkludere nå på om prisfordelingen er riktig eller feil, sier Ketil Solvik-Olsen.

Billigere med buss enn tog

Ifølge Ruter er det økonomisk ulønnsomt for dem å frakte pendlerne med buss til jernbanestasjonen, slik at de kan ta toget videre.

– Kollektivtrafikkmessig er det korrekt av oss å mate til toget, men vi betaler nå så mye til NSB at vi heller burde kjørt passasjerene med buss helt inn til Oslo, sier Bernt Stilluf Karlsen.

Han sier at trusselen om ikke å forlenge avtalen er høyst reell tross konsekvensene.

– Avtaleverket faller, dersom det ikke er satt i gang en utredning for å finne en bedre samfunnsøkonomisk løsning ved årsskiftet, konstaterer han.